Reklama

ad1a GreenPlaner [12.11-21.11.24]

Prezes Związku Miast Polskich o in house w odpadach

Prezes Związku Miast Polskich o in house w odpadach
lb
16.09.2015, o godz. 4:35
czas czytania: około 2 minut
2

- Śmieci się nie produkuje, śmieci się kupuje. Ci, którzy więcej wydają, mają więcej śmieci. Optymalna byłaby więc sytuacja, gdyby każdy płacił za wywóz i utylizację swoich śmieci, a myśmy od tego odeszli – mówi Zygmunt Frankiewicz, nowy prezes Związku Miast Polskich, prezydent Gliwic.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Frankiewicz zastąpił wiosną prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego na stanowisku prezesa ZMP. O priorytetach nowego szefa Związku rozmawiają z nim dziennikarze „Przeglądu Komunalnego”. W wywiadzie pojawiają się również wątki dotyczące gospodarki odpadami. Jak podkreśla prezydent Frankiewicz, w śmieciach są ogromne pieniądze, dlatego spodziewa się ciągłych zmian w tej dziedzinie. – Nie jestem przekonany co do tego, czy ustawa o utrzymaniu czystości to optymalne rozwiązanie. Już na etapie jej tworzenia przyjęto dość anachroniczne technologicznie rozwiązania, od których inni odchodzą. Celem było „posprzątanie lasu” i ten cel nie został osiągnięty, a więc na pewno jest coś nie tak – mówi w rozmowie z miesięcznikiem.

Według Frankiewicza „śmieci się nie produkuje, śmieci się kupuje”. – Ci, którzy więcej wydają, mają więcej śmieci. Optymalna byłaby więc sytuacja, gdyby każdy płacił za wywóz i utylizację swoich śmieci, a myśmy od tego odeszli. W większości miast stworzyliśmy coś na kształt pogłównego. To tworzy nisze patologiczne – takie jak niezamieszkałe nieruchomości. W Gliwicach obowiązuje system naliczania opłaty w oparciu o powierzchnię mieszkania. On też ma swoje wady, ale mniejsze. U nas ilość odpadów wzrosła, podczas gdy w kraju gdzieś one znikają – mówi prezydent Gliwic.

Frankiewicz odnosi się też w rozmowie do kwestii zamówień in house, których domaga się w gospodarce odpadami wiele samorządów.To wywalczyli sobie Niemcy i Francuzi dla swoich firm i jest to w tej chwili prawo unijne. To, co się dzieje na przykład w gospodarce odpadami, jest dla mnie trochę niezrozumiałe. Jest to wprowadzanie lex specialis, niezgodnego z prawem ogólnym. Konsekwencja w forsowaniu tego trochę mnie i dziwi, i niepokoi. Samorządy były nie tylko stymulowane, ale wręcz naciskane, aby tworzyły własne instalacje zagospodarowania odpadów. Zainwestowały ogromne pieniądze i powinny mieć możliwość zlecania zadań w trybie in house. Nie wiem, dlaczego akurat ten zakres usług komunalnych ma być traktowany inaczej w tworzonym Prawie zamówień publicznych – komentuje.

Całą rozmowę można przeczytać we wrześniowym wydaniu „Przeglądu Komunalnego” lub TUTAJ.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (2)


...

Komentarz #1948 dodany 2015-09-16 08:27:12

W krajach "starej Unii" comiesięczne obywatelskie opłaty za śmieci trafiają do administracji gminnych które w ramach naturalnego monopolu municypalnego swoimi służbami zajmują się tym segmentem gospodarki komunalnej... Dzięki temu opłaty te zostają w obiegu pieniędzy na lokalnym rynku wzmacniając jego rozwój... U nas w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zabroniono nawet gminom inwestowania w infrastrukturę dla odpadów... Sprzedaje się mieszkańców poprzez przetargi na wyłonienie chętnych do kręcenia lodów na comiesięcznych obywatelskich opłatach za odpady, w rezultacie czego międzynarodowe koncerny zaniżając do minimum koszty zagospodarowania śmieci - transferują do swych macierzystych central lwią część tych opłat w postaci swoich zysków... Po dwudziestu dwu latach swojego urzędowania Prezydent Gliwic doznaje olśnienia, że nie jest tak jak we Francji czy Niemczech - i te dwadzieścia dwa lata jest to skala zacofania umysłowego polskich municypałów...


In house, czyli model organizacji rynku zadań publicznych - Portal Komunalny

Komentarz #1949 dodany 2015-09-23 11:36:31

[…] Czytaj także >>> Prezes Związku Miast Polskich o in house w odpadach […]

Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024