Propozycja zerowego VAT-u dla transportu odpadów popowodziowych

Propozycja zerowego VAT-u dla transportu odpadów popowodziowych
KK
19.09.2024, o godz. 15:39
czas czytania: około 4 minut
0

Złożono wniosek o wprowadzenie zerowej stawki podatku VAT na usługi transportu, zagospodarowania oraz transportu i zagospodarowania odpadów powstałych w związku z powodzią na obszarze województw dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego, w których wprowadzono stan klęski żywiołowej. Działania dedykowane ochronie środowiska naturalnego nie mogą pomijać kwestii gospodarowania odpadami.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Wczoraj tj. 18 września 2024 r. Związek Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy złożył do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosek o wprowadzenie zerowej stawki podatku VAT na usługi transportu, zagospodarowania oraz transportu i zagospodarowania odpadów powstałych w związku z powodzią na obszarze województw dolnośląskiego, opolskiego oraz  śląskiego, gdzie na mocy rozporządzeń Rady Ministrów z dnia 16 i 17 września 2024 roku (Dz. U. z 2024. poz. 1365 i 1380) wprowadzono stan klęski żywiołowej.

Odpady popowodziowe

We wniosku złożonym przez Związek Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy zwrócono się o wprowadzenie zerowego podatku VAT na ww. usługi dotyczące odpadów o kodach 16 81 01*, 16 81 02, 16 82 01* oraz 16 82 02 powstałych w wyniku zdarzeń losowych, a także klęsk żywiołowych na terenach dotkniętych powodzią.

Skala zagrożenia może być duża

Klęska żywiołowa dotknęła dużą liczbę mieszkańców regionu południowej i zachodniej Polski, a dynamika kataklizmu wskazuje na powiększanie się skali zniszczeń. ZPPOB zaznaczył, że poza ludzkimi tragediami, powódź i okres usuwania skutków tej powodzi wiążą się z powstaniem dużych ilości odpadów, które nieusunięte stanowią wtórne zagrożenie o złożonym charakterze. Zagrożenie to obejmuje wysoki potencjał epidemiologiczny, tworzenie kryjówek dla szczurów, insektów i owadów, oraz negatywne oddziaływanie tych odpadów na środowisko naturalne, zwłaszcza wodne i gruntowe.

Obniżenie kosztów ma być ulgą dla poszkodowanych

Jak czytamy we wniosku “Ministerstwo Klimatu i Środowiska dostrzegło już potrzeby samorządów związane z odbudową szeroko pojętej infrastruktury środowiskowej, przygotowując w tym zakresie stosowne programy wsparcia. Działania dedykowane ochronie środowiska naturalnego nie mogą jednakże pomijać kwestii gospodarowania odpadami.” I czytamy dalej: “Rozwiązanie to, służące obniżeniu kosztów związanych z zagospodarowaniem odpadów, pozwoli samorządom lokalnym, ale przede wszystkim mieszkańcom i przedsiębiorcom z terenów doświadczonych przez powódź, skupić nakłady finansowe na innych, w obliczach tej skali kryzysu, istotniejszych zadaniach.”

Przekroczenia limitów

We wniosku zawarto również konieczność zagospodarowania dodatkowo znaczących ilości odpadów i prawdopodobne przekroczenia limitów dotyczących przetwarzania odpadów oraz możliwości przetwarzania odpadów, które “pod względem swoich właściwości są tożsame z odpadami, którymi dany podmiot może gospodarować, ale sklasyfikowanych pod innymi kodami”.

Załączamy pełną treść wniosku:

2024-09-18_ZPPOB wniosek o 0 VAT.pdf

Rozmiar pliku: 421 KB

 

Wyjątkowe okoliczności wymagają wyjątkowych rozwiązań

O komentarz poprosiliśmy pomysłodawczynię koncepcji zerowy VAT dla transportu odpadów popowodziowych Malwinę Nadobną- Wiznerowicz (Grupa Econ, EkoPartner Recykling Sp. z o.o. w Lubinie, Dyrektor ds. ochrony środowiska i wdrożenia GOZ):

– Pomysł wyszedł z potrzeby chwili, bo zdajemy sobie sprawę, że po powodzi ktoś będzie musiał posprzątać i zagospodarować powstałe odpady zgodnie z przepisami. Mamy świadomość tego jak wyglądają Polskie przepisy prawne, jak wygląda katalog odpadów i do czego przepisy prawa nas obligują – mówi Malwina Nadobna-Wiznerowicz i dodaje – Dramatyczna sytuacja na terenach dotkniętych stanem klęski żywiołowej obliguje nas do podjęcia działań mających na celu niesienie pomocy mieszkańcom, samorządom i przedsiębiorcom. Podatek VAT na usługi transportu, transportu i zagospodarowania, a także samego zagospodarowania odpadów powstałych po zdarzeniach losowych i klęskach żywiołowych, klasyfikowanych w grupie 16 podgrupie 16 81 i 16 82, będzie stanowił dodatkowe obciążenie finansowe dla ofiar. Stan klęski żywiołowej wymaga wprowadzenia zarządzania kryzysowego również w sferze właściwego zagospodarowania odpadów, analogicznie do propozycji rządu wprowadzającej zerowy VAT na artykuły żywnościowe, które są kierowane do osób poszkodowanych.

– Zwracamy również uwagę na ograniczone możliwości przetwarzania, frakcji odpadów po zdarzeniach losowych i klęskach żywiołowych, zagospodarowanie tak znaczących ilości odpadów w wysoce prawdopodobny sposób spowodować może konieczność wprowadzenia nadzwyczajnych, okresowych odstępstw od posiadanych decyzji administracyjnych regulujących kwestie zbierania i przetwarzania odpadów (chociażby w zakresie limitów dotyczących przetwarzania odpadów, możliwości przetwarzania ww. rodzajów odpadów, które pod względem swoich właściwości są tożsame z odpadami, którymi dany podmiot może gospodarować, ale sklasyfikowanych pod innymi kodami). Tak aby środowisko naturalne ucierpiało, w wyniku tego strasznego zdarzenia, jak najmniej. Przy zachowaniu hierarchii postępowania z odpadami jesteśmy w stanie część powstałych frakcji przekazać do recyklingu, nie ma konieczności ich składowania. Wyjątkowe okoliczności wymagają wprowadzenia kompleksowego rozwiązania ułatwiającego, możliwie do maximum, kryzysowe zarządzenie gospodarką odpadami – podsumowuje Malwina Nadobna-Wiznerowicz.

 

 

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024