Sukcesem zakończyła się jedna z najważniejszych operacji podczas budowy tunelu między wyspami Uznam i Wolin. Chodzi o budowę wyjść ewakuacyjnych. Wykonawcy udało się na tyle dobrze zmrozić grunt, że można było rozpocząć przebijanie obudowy tunelu, który znajduje się 23 m pod Świną.

Tunel pod wodą połączy wyspy Uznam i Wolin. Przebijanie rozpoczęto od strony tej pierwszej. Po wydobyciu zmrożonego gruntu zostanie wykonana klatka schodowa, która będzie prowadziła pod jezdnię tunelu, gdzie budowana jest droga ewakuacyjna.

40 dni zamrażania

W pierwszym etapie mrożenie specjalnym roztworem solanki trwa około 40 dni. Później niska temperatura jest podtrzymywana, aby umożliwić przebicie się przez obudowę i wykonanie konstrukcji wyjść ewakuacyjnych. To trwa około 100 dni. Wyjścia ewakuacyjne wykonane metodą mrożenia będą dwa, a łącznie w całym tunelu cztery.

Po obu stronach

Intensywne prace trwają po obu stronach tunelu. Budowana jest infrastruktura m.in. Centrum Obsługi Tunelu oraz drogi i media. Kierowcy jadący od strony przeprawy promowej „Karsibór” powinni uważać na nową, tymczasową organizację ruchu, która została wprowadzona na ul. Karsiborskiej.

Bez opóźnień

Na razie nie ma informacji o kolejnych opóźnieniach na budowie. Wykonawca i władze miasta zapowiadają, że przejazd tunelem będzie możliwy w pod koniec drugiego kwartału 2023 r.

Czytaj więcej

Skomentuj