Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Przebudowa brzegów Warty w Poznaniu za 30 mln zł

Przebudowa brzegów Warty w Poznaniu za 30 mln zł
Barbara Krawczyk
13.07.2020, o godz. 9:36
czas czytania: około 3 minut
0

Odcinek Warty zostanie zmodernizowany od mostu Przemysła I do rozwidlenia z Cybińskim Kanałem Ulgi. Inwestycja wpłynie na wzrost bezpieczeństwa i atrakcyjności terenów nad Wartą. Budowa zakończy się w grudniu 2021 r.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Planowana modernizacja ubezpieczeń brzegowych obejmie fragment 2,5 km (po obu stronach rzeki będzie to łącznie 5 km). Projekt zakłada remont elementów infrastruktury brzegowej: tarasów, schodów, slipów oraz wylotów z kanalizacji deszczowej obejmującej ciąg pieszy po obu stronach brzegu rzeki i elementy cumownicze.

– Mieszkańcy Poznania chętnie spędzają czas nad rzeką. W ostatnich latach na terenach nadwarciańskich realizowany był szereg inwestycji, powstała m.in. przystań jachtowa w Starym Porcie, rozbudowywana jest Wartostrada. Cały czas przybywa miejsc do rekreacji. Latem poznaniacy i turyści mogą wypocząć na plażach miejskich, przepłynąć się tramwajem wodnym, wypożyczyć łódź motorową i kajaki. Do wyboru mają też wiele wydarzeń kulturalnych. Dzięki rozbudowie monitoringu miejskiego i montażowi oświetlenia nad Wartą jest coraz bezpieczniej. Rewaloryzacja brzegów Warty to kolejny krok – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Element walki z suszą

Podczas prac polegających na zabezpieczaniu brzegów zostaną zastosowane przepuszczalne umocnienia w postaci koszy i materacy gabionowych, wypełnionych kamieniem naturalnym i humusem, które następnie zostaną pokryte zielenią. Pozwoli to na rozszczelnienie powierzchni skarp przyczyniając się do zwiększenia retencji gruntowej oraz odpływu powierzchniowego na rzecz gruntowego.

– Z obecnego ekosystemu zostaną wyeliminowane płyty betonowe, które ograniczają wchłanianie wody do gruntu. Zastąpią je materiały naturalne, tj. kamień, drewno, zieleń. Dzięki takiemu zabiegowi nastąpi poprawa w funkcji ekosystemu. Materiały proekologiczne sprawią, że woda będzie poddawana naturalnej filtracji. Przyjęte rozwiązania zabezpieczą brzegi rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych – tłumaczy Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

Widoczne są liczne zaniedbania

Prace rozpoczną się w połowie sierpnia 2020 r. od brzegu prawy (brzeg wschodni, po stronie Rataj) i będą podzielone na sześć etapów. W pierwszej kolejności prace rozpoczną się od terenu przy moście Przemysła I, na odcinku między 243+500 a 244+155 kilometrem biegu Warty. Obecne umocnienia rzeki zostały wykonane pod koniec lat 60. ub.w. Obecnie widoczna są tam liczne spękania, wykruszenia i liczne załamania. Zagrażają one bezpieczeństwu wypoczywających nad rzeką, utrudniają uprawianie sportów wodnych i wpływają niekorzystnie na ekosystem.

W przetargu na roboty budowlane złożono osiem ofert. Najkorzystniejszą złożyło Przedsiębiorstwo Wielobranżowe FRANSŁAW z Grodziska Wielkopolskiego.

Projekt realizowany jest w formule partnerstwie przez Miasto Poznań z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej z siedzibą w Poznaniu, w ramach Wielkopolskiego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Oś priorytetowa 4. Środowisko, Działanie 4.1. Zapobieganie, likwidacja skutków klęsk żywiołowych i awarii środowiskowych, Poddziałanie 4.1.2. Mała retencja.

Potrzeba kolejnych działań

Całkowita wartość projektu to 30,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ok. 85 procent czyli ok. 26 mln zł. Pozostała część to wkład własny RZGW w Poznaniu (Wód Polskich) i Miasta Poznania.

– Mam nadzieję, że uda nam się pozyskać w przyszłości środku na kolejny etap – od rozwidlenia do mostu Garbarskiego. Musi być w to jednak zaangażowane Państwo ponieważ wszystkie te opaski betonowe nie są własnością Miasta, a Skarbu Państwa. Nie możemy więc wyłożyć w całości pieniędzy na ich remont – zaznacza Mariusz Wiśniewski.

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024