Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Kto zyska, a kto straci?

Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Kto zyska, a kto straci?
Kalina Olejniczak
25.07.2018, o godz. 15:20
czas czytania: około 2 minut
0

Weszła w życie nowelizacja ustawy o inwestycjach związanych z przekopem przez Mierzeję Wiślaną. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej chce, by inwestycja ruszyła jeszcze w tym roku.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Inwestycji sprzeciwiają się jednak niektóre samorządy i organizacje pozarządowe. Główny problem stanowi położenie mierzei w obrębie obszaru Natura 2000.

Uwagi dotyczące inwestycji przekazało do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie 10 podmiotów, w tym Marszałek Województwa Pomorskiego, burmistrz Krynicy Morskiej, stowarzyszenie Eko-Unia oraz Polski Klub Ekologiczny. RDOŚ opracowała raport dotyczący oddziaływania przekopu na środowisko, teraz ma się odnieść do zgłoszonych uwag.

Sztandarowy projekt rządu

Kanał ma powstać w ciągu sześciu lat i kosztować 880 mln zł. To jeden z głównych projektów rządu PiS. Przekop planowany jest w miejscowości Nowy Świat, mierzyć będzie ok. 1260 m długości i mieć 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.

Obecnie transport i żegluga pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest uzależniona od Rosji, która wydaje zgody na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską.

Planowana inwestycja ma przeciąć półwysep na terenach należących do Lasów Państwowych. Oznacza to ingerencję w środowisko, m.in. poprzez  wybudowanie mostów i sztucznych wysp na Zalewie Elbląskim.

Kto zyska, kto straci?

Przeciwnicy przekopu zarzucają autorom opracowania brak szczegółowej oceny oddziaływania. Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk wylicza 64 błędy w raporcie RDOŚ i podkreśla, że przekop zdewastuje krajobraz mierzei i spowoduje utratę walorów plaż na odcinku od 6 do 10 km.

Marszałek podważa też uzasadnienie inwestycji, które określono jako sposób na wyciągnięcie Elbląga z zapaści gospodarczej. Ta diagnoza, jego zdaniem, opiera się ma nieaktualnych danych, a poza tym przeszacowuje przyszły potencjał portu w Elblągu.

Dla bezpieczeństwa granic

Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, inwestycja ma “kolosalne znaczenie dla Polski Wschodniej i przede wszystkim dla Warmii i Mazur. Elbląg odciąży porty trójmiejskie, a w oparciu o swobodny dostęp do Elbląga jako portu morskiego będzie można zbudować cały ciąg komunikacyjny”. Tę opinię podzielają też władze województwa warmińsko-mazurskiego.

MGMiŻŚ podkreśla, że swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego ma także znaczenie związane z bezpieczeństwem wschodniej granicy Unii Europejskiej oraz wschodniej flanki NATO.

Czytaj też: Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Czy samorządy dojdą do porozumienia?

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024