Dyskusja o obowiązkowym rozdzieleniu przetargów na wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych toczy się od sierpnia 2018 r., gdy to pojawił się pierwszy projekt nowelizacji ustawy o u.c.p.g.
Organizacje samorządowe mocno sprzeciwiały się wprowadzaniu tego rozwiązania, Ministerstwo Środowiska stało jednak na stanowisku, że rozdzielenie przetargów miałoby pomóc we „wzmocnieniu kontroli gmin nad systemem gospodarowania odpadami komunalnymi i nadzorze nad firmami odbierającymi odpady komunalne”.
W swoich stanowiskach zarówno Związek Miast Polskich jak i Związek Gmin Wiejskich RP stwierdzały, że zmiana przepisów to ingerencja w samorządność gmin, które powinny być rozliczane nie ze sposobu realizacja zadania własnego, a tylko z jego efektów. Poza tym, jak zauważali samorządowcy, w wielu przypadkach mogłoby to znacznie skomplikować i wydłużyć proces gospodarowania odpadami.
Resort środowiska poinformował, że „w związku z postulatami strony samorządowej w obecnie procedowanym projekcie ustawy zrezygnowano z rozłącznego ogłaszania i przeprowadzania przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych przez gminy”.
Komentując tę informację, Leszek Świętalski, sekretarz generalny Związku Gmin Wiejskich RP powiedział, że jeśli resort rzeczywiście odszedł od tego pomysłu, gminy powinny się tylko cieszyć.
Więcej o projekcie nowelizacji ustawy o u.c.p.g. w majowym wydaniu miesięcznika „Przegląd Komunalny”.
BGR
Komentarz #17366 dodany 2019-04-30 14:57:42
Czyli nic sie nie zmieni. W połączeniu z likwidacją rejonów odpady będą krążyć bez żadnego nadzoru po województwie, urząd nadal nie bedzie zainteresowany legalnym zagospodarowaniem odpadów, bo liczyć sie bedzie cena ryczałtowa :) i wyborcy