Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Raport o postępowaniu z odpadami: NIK krytycznie o urzędach i WIOŚ

Raport o postępowaniu z odpadami: NIK krytycznie o urzędach i WIOŚ
szp
21.07.2020, o godz. 11:30
czas czytania: około 2 minut
2

Oprócz instalacji MBP w latach od 2016 do 2019 NIK kontrolował sześć urzędów marszałkowskich, sześć wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska. Jakie wnioski Izba zawarła w raporcie?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

W swoim raporcie NIK negatywnie ocenił m.in. skuteczność monitorowania przez organy administracji publicznej sposobu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz pochodzącymi z ich przetworzenia. Zdaniem Izby „(…) na niską skuteczność miał wpływ brak w urzędach marszałkowskich BDO, do utworzenia której zobowiązany był minister właściwy do spraw środowiska”.

Nieprawidłowo prowadzono również rejestr, stanowiący jedyny funkcjonujący moduł BDO. Rejestr nie zawierał bowiem wszystkich informacji wymaganych ustawą o odpadach. „Zamieszczono w nim dwa nieobowiązujące w dniu dokonania wpisu pozwolenia zintegrowane, a także nie dotrzymano terminu dokonania wpisu podmiotów oraz wpisano podmioty na podstawie niekompletnych wniosków.

W urzędach marszałkowskich dopatrzono się m.in. braku monitorowania pożarów na terenie instalacji MBP i na składowiskach odpadów. „(…) nie dokumentowano pożarów występujących na terenach instalacji MBP i składowisk odpadów. Informacje o pojedynczych pożarach otrzymywano z różnych źródeł (…) – czytamy. NIK wymienia tu m.in. WIOŚ, prokuratury, prowadzących instalacje, ale także media.

„W łódzkim UM nie było informacji dotyczących pożarów na terenie instalacji MBP, zaś w kolejnych dwóch UM nie dysponowano informacjami o pożarach na terenie składowisk odpadów w województwie” – dodają autorzy raportu.

NIK wytyka także urzędom marszałkowskich „nieskuteczny i niewystarczający nadzór WIOŚ nad podmiotami gospodarującymi odpadami komunalnymi oraz odpadami po ich przetworzeniu.

Inspektorzy NIK zauważyli, że mimo, iż we wszystkich kontrolowanych WIOŚ opracowywano roczne plany kontroli, w dwóch z nich nie zaplanowano i nie przeprowadzono kontroli w terminach wynikających z przypisanej jednostkom kategorii ryzyka. „Prowadzone przez WIOŚ czynności kontrolne nie zapewniały ustalenia stanu faktycznego w zakresie gospodarowania odpadami, tym samym przyczyniały się niezgodnego z przepisami postępowania z odpadami skutkując ostatecznie rozwojem tzw. szarej strefy. Kontrolerzy WIOŚ, dokonując czynności kontrolnych, nie w każdym przypadku przeprowadzali oględziny instalacji MBP” – czytamy.

Dwóch z sześciu wojewódzkich inspektorów nie prowadziło kontroli prowadzących instalacje przed wydaniem pozwolenia zintegrowanego.

Konferencja “Kompleksowa gospodarka odpadami” 2 – 3 września 2020 r. w Gdańsku i on-line!

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

Envicon – po enviconie od 13.12.2023 AD1A

Komentarze (2)


Nick

Komentarz #80492 dodany 2020-08-04 16:55:26

To do tego potrzebny był NIK żeby to stwierdzić. Zwolnić wszystkich urzędników do wymiany WIOŚ.


Znawca

Komentarz #80493 dodany 2020-08-04 16:58:26

Masz rację po co utrzymać instytucje które krytycznie ocenia NIK

Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024