Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Raport "Przeglądu Komunalnego" i HSM Polska. Gospodarka odpadami coraz droższa

Raport
Mariusz Karpiński, HSM Polska
24.09.2015, o godz. 16:40
czas czytania: około 16 minut
0

Na nieco ponad 4,8 mld zł szacowana jest przybliżona wartość polskiego rynku odpadów komunalnych w końcu 2015 r. Zauważalną tendencją jest wzrost kosztów funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w gminach oraz wartości zawieranych przez nie kontraktów z przedsiębiorcami zajmującymi się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

Wszystkich gmin w Polsce jest obecnie 2478. W większości przypadków obszar gminy jest tożsamy z sektorem gospodarowania odpadami. Natomiast 76 gmin, w większości miejskich, jest podzielona na sektory. Wśród nich znajduje się zdecydowana większość miast wojewódzkich. Tylko sporadycznie, bo w 14 przypadkach na sektory podzielone są gminy wiejskie, których przecież w podziale administracyjnym kraju jest najwięcej. Rekordzistą w ilości sektorów pozostaje gmina miejsko-wiejska Biała Piska w woj. warmińsko-mazurskim, która mimo przeprowadzonych już trzech postępowań przetargowych w dalszym ciągu podzielona jest na 11 sektorów. Tyle samo sektorów ma tylko Poznań, pozostałe miasta już zdecydowanie mniej.

Z analizowanych danych wynika, że gminy miejskie i miejsko-wiejskie generują 80% kosztów funkcjonowania systemu, z tego prawie 60% dotyczy gmin miejskich. Nie jest więc zaskoczeniem, że to właśnie gminy miejskie odpowiadają za połowę wzrostu kosztów funkcjonowania systemu, jaki zaobserwowano w porównaniu do roku poprzedniego. Kwotowo wzrost ten wyniósł ponad 240 mln zł w ujęciu rocznym, a prawie połowa tej kwoty dotyczy woj. śląskiego. Tylko 30% kwoty wzrostu dotyczy gmin wiejskich.

…rosną i ceny

Łączone przetargi na odbiór (O) i zagospodarowanie (Z) odpadów przeprowadziło 78% gmin/sektorów. W pozostałych 22% gmin/sektorów, gdzie przetargi dotyczą samego odbioru odpadów, część kosztów dotycząca ich zagospodarowania nie jest objęta naszą analizą, choć niektóre gminy ogłaszają osobne postępowania na tą usługę. Przetargi na odbiór są praktykowane głównie w gminach gdzie obowiązkiem objęte są nieruchomości zarówno zamieszkałe, jak i niezamieszkałe – wśród przetargów tylko na odbiór wartościowo ich udział stanowi prawie 80%.

W większości gmin w Polsce jednolitym systemem organizowanego przez gminę odbioru lub odbioru i zagospodarowania objęte są tylko nieruchomości zamieszkałe. System taki obowiązuje w 60% wszystkich sektorów. Jednakże ich udział w ogólnych kosztach funkcjonowania całego systemu wynosi tylko 40% – z racji tego, że na największych wartościowo rynkach w Polsce, takich jak Warszawa czy Wrocław, obowiązkiem objęte są obydwa rodzaje nieruchomości.

Śledząc sytuację na rynku odpadów komunalnych przeanalizowano zmiany w 1732 sektorach, w których od września 2014 nastąpiło nowe rozstrzygniecie. Dla uniknięcia przypadkowości wyłączono z analizy wszystkie gminy, gdzie nastąpiła zmiana zakresu przetargu z odbiór na odbiór i zagospodarowanie lub odwrotnie, gdzie zamówienie zostało udzielone w innym trybie niż przetarg nieograniczony (w tym zamówienia uzupełniające przedłużające zamówienia podstawowe) lub gdzie czas trwania umowy był krótszy niż 6 miesięcy. W 20% wszystkich gmin/sektorów, w których rozpisano przetargi tylko na odbiór odpadów, średni wzrost kosztów wyniósł ponad 22 proc. w pozostałych 80% gmin, w których zamawiano usługę O+Z, ten wskaźnik wyniósł nieco mniej, bo 14%. Ogółem średni poziom wzrostu cen kontraktów liczony wzrostem rocznej wartości umów tylko w ujętych analizą wg w/w kryteriów w gminach w ciągu minionego roku wyniósł 15%. W pierwszym przypadku wzrost odnotowano we wszystkich województwach za wyjątkiem lubuskiego i małopolskiego, najwyższy w województwie łódzkim (ponad 74%) oraz śląskim (ponad 45%).

W drugim przypadku najwyższy wzrost odnotowano w woj. śląskim (ponad 30%) oraz łódzkim o 34 proc.. W zakresie O+Z wzrosty występują we wszystkich województwach z wyjątkiem lubuskiego. Nie oznacza to bynajmniej, że w innych województwach nie ma gmin lub sektorów, w których ceny kontraktów spadły. Występowały takie przypadki, ale ich udział w całości był na tyle mały, że nie zmienił ogólnego wskaźnika dla całego województwa czy też regionu.

Analizując poziomy zmian kosztów w regionach gospodarki odpadami (RGO), stwierdzono, że w 67 na 89 regionów (75%) wystąpił wzrost kosztów średnio o 21%. W 18 z nich ten wzrost przekracza 30%, a w kolejnych 26 mieści się między 10% a 30%. W 23 regionach wzrosty nie przekroczyły 10%. Tylko w 20 RGO koszty pozostały na prawie niezmienionym poziomie lub spadły, ale nieznacznie, średnio o 5%.

Na zmianę kosztu gospodarowania odpadami mogły mieć wpływ również zmiana zakresu (np. zwiększenie częstotliwości odbioru odpadów), czy urealnienie szacowanej ilości odpadów komunalnych w specyfikacjach przetargowych, jednak te czynniki nie były przedmiotem analizy.

Analizę zmian w bardziej szczegółowym przekroju obejmującym gminy i sektory przedstawiono w tab. 1.

tab1

A jaka jest wartość rynku w 2015 r.?

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024