Recykling to wbrew pozorom bardzo szerokie pojęcie. Działanie urzędników jak i branży prowadzi m.in. do tego, by konsumenci uświadomili sobie, że odpad = produkt. Bowiem w wielu sytuacjach to co ląduje w naszych „koszach” może zostać powtórnie wykorzystane. Do niedawna tego rodzaju działanie niektórzy postrzegali jako ekomarketing, nie zawsze w pozytywnym świetle, bowiem pierwsze skojarzenie to wyższa cena. Na szczęście sytuacja uległa zmianie. Coraz więcej ludzi uświadamia sobie ogrom śmieci na naszej planecie (nie wyślemy ich w kosmos), kończące się surowce nieodnawialne, olbrzymie marnotrawstwo. Gorzej z egzekwowaniem od samego siebie określonych zasad.
Bez edukacji nie ma szans
– Recykling nie jest możliwy bez działania go poprzedzającego, czyli poprawnej segregacji odpadów i dostarczania do instalacji dobrej jakości surowca – mówi Małgorzata Masłowska-Bandosz, reprezentująca Agencję Ekomarketingu i Edukacji firmy Abrys. – Z tym jednak cały czas bywa różnie. Często mieszkańcy odpady nadające się do recyklingu wyrzucają do kontenerów na odpady zmieszane, szkło, papier i bioodpady wkładają do pojemników w foliówkach, a odpady niebezpieczne i budowalne zamiast do PSZOK-u wraz z innymi odpadami komunalnymi trafiają do sortowni odpadów. Problemów w zakresie segregacji nie brakuje, dlatego niezmiernie ważne jest właściwe kształtowanie postaw mieszkańców. To, do jakiego koloru worka lub pojemnika wyrzucone zostaną odpady, decyduje o ich dalszym losie.
Edukacja ekologiczna jest kluczem do sukcesu całej gospodarki odpadami i wpływa na jakości recyklingu. – Nie należy więc traktować takich działań jako elementu dodatkowego, realizowanego “przy okazji” czy też z potrzeby sprostania wymogom prawnym. Prowadzenie edukacji ekologicznej nie może być też postrzegane przez pryzmat wymogu, który należy spełnić, aby pozyskać środki finansowe na działania inwestycyjne. Bez edukacji po prostu nie ma szans na zwiększanie skuteczności gospodarki odpadami – dodaje M. Masłowska-Bandosz.
Czym skorupka za młodu…
Działania promujące recykling wpływają zarówno na poprawę stanu środowiska naturalnego (lub jego mniejszą degradację), odgrywają również istotną rolę w kwestiach ekonomicznych. Recykling nie ma łatwego zadania, bowiem zderza się z trudnym do opanowania konsumpcjonizmem, wynikającym m.in. z chęci zaznania większego komfortu i rozwoju nowych technologii. Na szczęście to właśnie technologie oraz pomysłowość ludzka pomagają ideom związanym z odpowiednim wykorzystaniem odpadów.
Naukę należy zaczynać od najmłodszych, dlatego w wielu szkołach nauczyciele i dyrektorzy prowadzą rozmaite akcje przez cały rok, dodatkową okazją był również Światowy Dzień Recyklingu. Do dzieci adresowane są również przedsięwzięcia organizowane przez władze lokalne, centralne, fundacje, a nawet firmy komercyjne. Przykładem „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, projekt skierowany do przedszkoli i uczniów klas I-III szkół podstawowych. Ma on na celu budowanie świadomości ekologicznej. Materiały edukacyjne są przygotowywane we współpracy z UNEP/GRID-Warszawa i dotyczą segregowania odpadów, szanowania natury, zasad dotyczących ochrony środowiska.
400 projektów
A co można zrobić, by skutecznie edukować dorosłych mieszkańców w zakresie poprawy jakości zbieranych surowców wtórnych? – Nie ma złotego środka, gwarantującego sukces edukacyjny, ponieważ w różnych obszarach pojawiają się odmienne problemy dotyczące gospodarki odpadami. W jednych projektach należy skupić się bardziej się na działaniach edukacyjnych w budynkach wielorodzinnych, a w innych więcej uwagi trzeba poświęcić poprawie jakości segregacji bioodpadów. Wówczas warto stosować różne metody i techniki edukacyjne. Należy dobierać grupy odbiorców, planować działania i weryfikować osiągane efekty. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw czy jednostek samorządowych decyduje się na zaangażowanie profesjonalistów, zajmujących się edukacją, promocją i komunikacją z mieszkańcami. My, bazując na doświadczeniu z blisko 400 projektów edukacyjnych zrealizowanych w całej Polsce, wiemy, po jakie narzędzia sięgnąć, aby sprostać tym potrzebom. A wykorzystując zarówno tradycyjne, jak i nowoczesne kanały komunikacji, jesteśmy w stanie kształtować świadomość ekologiczną wszystkich mieszkańców: od dzieci, po seniorów – opowiada M. Masłowska-Bandosz.
Gwiazdy recyklingu
Jednym z elementów obchodów Światowego Dnia Recyklingu stawiło, jak podaje Super Express, wydarzenie pod hasłem „Moda na recykling”. Projekt ma na celu uświadomienie dzieci i młodzieży, jak postępować z elektroodpadami, które mogą być niebezpieczne dla środowiska. Wśród gwiazd przygotowujących kreacje i biżuterie z tego rodzaju odpadów były m.in. Ida Nowakowska, Monika Richardson, Ariamartelle i Anna Popek.
O recykling musimy jednak dbać codziennie, a nie od święta. Pamiętajmy o tym choćby za każdym razem, gdy nie chce nam się wyrzucić plastiku czy szkła do dedykowanego pojemnika lub rozważając zakup nowego sprzętu, gdy stary można skutecznie naprawić.
Komentarze (0)