Powodem remontu są liczne nieszczelności wrót śluzy, wynikające z ich zużycia i zmurszenia drewnianych elementów. Nowe wrota – zarówno dolne, jak i górne – zostaną wykonane z drewna modrzewia europejskiego, znanego z dużej odporności na wilgoć oraz trwałości. Dzięki temu infrastruktura zyska nie tylko na estetyce, ale również na bezpieczeństwie i funkcjonalności.
– Wyłoniliśmy wykonawcę i niebawem rozpoczną się prace remontowe. Dzięki planowanym działaniom śluza zostanie gruntownie zmodernizowana, co z pewnością przełoży się na większy komfort i bezpieczeństwo użytkowników – przekazała rzeczniczka RZGW w Białymstoku, Joanna Szerenos-Pawilcz.
Rewitalizacja zabytkowej infrastruktury
Remont obejmie również kładkę znajdującą się na wrotach oraz elementy mechaniczne odpowiedzialne za funkcjonowanie śluzy. Stalowe i żeliwne części – takie jak mechanizmy zamykające, konstrukcje zamków i inne elementy osprzętu – zostaną zdemontowane i poddane regeneracji. W miarę możliwości wykorzystane zostaną również oryginalne okucia. Elementy złączne natomiast zostaną całkowicie wymienione na nowe.
Zachowanie oryginalnych parametrów technicznych śluzy oraz wykorzystanie tradycyjnych materiałów ma na celu nie tylko przywrócenie pełnej sprawności obiektu, ale również poszanowanie jego zabytkowego charakteru.
Śluza z ponad stuletnią historią
Śluza Przerwanki, znajdująca się w powiecie węgorzewskim, została zbudowana w 1910 roku. Powstała jako część planów regulacji poziomu wody w związku z ambitnym projektem budowy Kanału Mazurskiego, który miał połączyć Wielkie Jeziora Mazurskie z Morzem Bałtyckim przez rzeki Łynę i Pregołę.
Obiekt mierzy 26 metrów długości i 4,5 metra szerokości. Jest unikalny w skali kraju – to jedyna śluza na Mazurach z ręcznym napędem i zarazem jedyna w Polsce funkcjonująca na rzece niebędącej oficjalną drogą wodną. Mimo to, cieszy się dużym zainteresowaniem turystów wodnych, zwłaszcza miłośników spływów kajakowych.
Sapina – urokliwy, choć mało znany szlak
Rzeka Sapina, na której znajduje się śluza, to jeden z najpiękniejszych, choć wciąż nie do końca odkrytych szlaków wodnych na Mazurach. Łączy jeziora Kruklin, Gołdapiwo i inne, tworząc malowniczy i spokojny ciąg wodny idealny dla miłośników kajakarstwa i rekreacyjnej żeglugi. Choć mniej znana niż Krutynia, Sapina uchodzi za jedną z najbardziej klimatycznych tras wodnych w regionie.
Po zakończeniu prac remontowych śluza w Przerwankach znów stanie się ważnym punktem dla wodniaków przemierzających ten wyjątkowy szlak. Modernizacja obiektu wpisuje się również w szerszy kontekst działań mających na celu rewitalizację infrastruktury turystycznej na Mazurach i promowanie aktywnej turystyki wodnej.
Komentarze (0)