Brytyjskie przedsiębiorstwo z branży lotniczej i energetycznej Rolls-Royce we współpracy z rządem Wielkiej Brytanii i innymi firmami rozwija projekty małych reaktorów modułowych, które mają ograniczyć ślad węglowy i poprawić bezpieczeństwo energetyki nuklearnej.

Według firmy Rolls Royce, pomimo niewielkich rozmiarów, wodne reaktory ciśnieniowe, tzw. SMR, będą zdolne do osiągnięcia mocy nawet 450 MW każdy i będą dziesięć razy mniejsze od tradycyjnych reaktorów, podczas gdy np. jeden z reaktorów w klasycznej brytyjskiej elektrowni atomowej Dungeness B w hrabstwie Kent osiąga moc 600 MW.

Opracowywane przez firmę Rolls Royce reaktory typu SMR będą zabezpieczone przy pomocy otaczających je szczelnych powłok ochronnych i zorientowane pionowo, co ułatwi obieg krążącej wewnątrz nich wody.

Jedną z zalet testowanej technologii jest modułowa metoda ich konstrukcji, która ma zapewnić potencjalnym inwestorom oszczędność pieniędzy potrzebnych do uruchomienia elektrowni. Dzięki przewidywalności i możliwości przenoszenia, reaktory SMR być może pozwolą na usprawnienie i standaryzację procesu estymacji kosztów budowy elektrowni. Jedną z głównych wad klasycznych elektrowni atomowych jest bowiem fakt, że koszt ich budowy był w bardzo dużej mierze uzależniony od lokalizacji.

Dwie pierwsze elektrownie SMR Rolls-Royce planuje zbudować w północnej Anglii oraz w Walii.

Czytaj więcej

Skomentuj