Prace budowlane ruszyły na pętli tramwajowej w Kurdwanowie, za kilka dni wykonawca wejdzie na skrzyżowanie ulic Turowicza i Herberta. Podczas inauguracji inwestycji prezes spółki Trasa Łagiewnicka przekazał wykonawcy oficjalny dokument (decyzję ZRiD) zezwalający na rozpoczęcie prac. Został również przedstawiony projekt zmian w organizacji ruchu.
Droga, pięć tuneli, mosty i kładki
Trasa Łagiewnicka to w sumie 3,5 km nowej drogi, 2,3 km linii tramwajowej oraz pięć tuneli o łącznej długości 2,1 km. W ramach inwestycji powstaną też nowe węzły drogowe, mosty, kładki, ścieżki rowerowe i chodniki.
– To jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest kolejna ważna dla miasta linia tramwajowa (połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską). Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa, z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką – wyjaśnił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
– Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie Alej Trzech Wieszczów i umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza – dodał Majchrowski.
Droga ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Ma mieć po dwa główne pasy ruchu w każdym kierunku. W tunelach zaplanowano dodatkowe, trzecie pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej.
Trasa tramwajowa pod sanktuarium
Drogę uzupełni nowa trasa tramwajowa poprowadzona od pętli w Kurdwanowie wzdłuż Wilgi pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Część trasy zostanie poprowadzona w tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek. Obok tunelu tramwajowego będzie przebiegał najdłuższy z tuneli drogowych o długości ok. 680 m.
– Trasa Łagiewnicka to bardzo ważna inwestycja nie tylko dla Krakowa, ale też mieszkańców całej Małopolski i turystów. Będzie przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie Łagiewnik. Dzięki niej znacznie usprawni się między innymi dojazd do tamtejszych sanktuariów, tak licznie odwiedzanych przez gości z kraju i zagranicy – podkreśla Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.
Finansowanie i efekty
W kwietniu 2016 r. Ministerstwo Skarbu Państwa utworzyło Polski Fundusz Rozwoju (PFR), którego zadaniem jest oferowanie instrumentów służących rozwojowy przedsiębiorstw, samorządów czy osób prywatnych.
– To właśnie dzięki temu funduszowi Kraków może obecnie realizować część trzeciej obwodnicy miasta od strony zachodniej, czyli Trasę Łagiewnicką. Dodatkowo przedsięwzięcie uzyskało współfinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, w wysokości aż 97,56 mln zł – podkreślił Marcin Korusiewicz, wiceprezes spółki Trasa Łagiewnicka.
Budowa Trasy Łagiewnickiej jest dla miasta i mieszkańców niezwykle ważna. Pozwoli ona na realizowanie przejazdów pomiędzy południowymi dzielnicami, z pominięciem wąskich ulic osiedlowych. Jednocześnie zaprojektowana jest w taki sposób, że wybudowane w trakcie prac na tej arterii tunele nie podzielą miasta na dwie części, a jedynie zintegrują ją z obecną infrastrukturą poprawiając ruch pojazdów.
Koszt całej inwestycji to ponad 802 mln zł. Połowę tej kwoty pokryją środki unijne, w tym kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz wsparcie z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Komentarze (0)