To drugi rok szkolnego programu ogrodniczego w Polsce, prowadzonego przez te międzynarodowe organizacje. Program ma na celu utworzenie lub ulepszenie ogrodów edukacyjnych w szkołach i przedszkolach, do których uczęszczają uczniowie ukraińscy.
Edukacja i integracja
Ogrody szkolne zapewniają uczniom praktyczną możliwość nauki, tworzą małą społeczność klasową i pogłębiają przyjaźń wśród uczniów.
– Zakładanie i uprawa ogródków szkolnych to jeden ze sposobów zrównoważenia posiłków szkolnych i, przede wszystkim, praktyczna edukacja o zrównoważonej żywności. Narzędzie to pokazuje związek pomiędzy uprawą a późniejszą konsumpcją. Buduje świadomość młodzieży na temat znaczenia żywności pochodzenia roślinnego. Uprawa szkolnego ogródka to multidyscyplinarne podejście edukacyjne zgodne z polityką na rzecz zdrowia, bioróżnorodności, klimatu i bezpieczeństwa żywnościowego – mówi Monika Kubisz, która prowadzi w mieście projekty związane ze zrównoważoną żywnością. – Projekty te wpisują się w prowadzone od kilku lat w Rybniku działania, m.in. w projektach StratKIT i StratKIT+, związane z ewolucją szkolnych stołówek, promowaniem ekologicznej żywności, picia wody z kranu, zakładania ogrodów społecznych. Cieszę się, że na 10. przyznanych w Polsce grantów aż 9. trafiło do Rybnika!
Cel projektu
Każda z placówek na założenie lub rozbudowę ogrodu otrzyma 1 000 USD, czyli ok. 4 tys. zł. Dodatkowo, taka sama kwota zostanie przeznaczona na zapewnienie wsparcia edukacyjnego – przeprowadzenie czterech programów ogrodniczych. Programy będą dostosowane do lokalizacji szkoły oraz do dostępnej przestrzeni przeznaczonej na ogród. Zajęcia ogrodnicze prowadzić będą m.in. edukatorki z Fundacji Naturalnego Rozwoju.
– Celem projektu jest upowszechnianie ogrodnictwa miejskiego, zmniejszanie skutków emisji dwutlenku węgla i jednocześnie czerpanie radości przez dzieci i młodzież z jedzenia żywności, którą sami wyhodowali. Jesteśmy podekscytowane i bardzo cieszymy się na tę współpracę! – zapewniają Dorota Piecha i Martyna Żmuda z Fundacji.
Wszystkie placówki otrzymają także dodatkowe środki z projektu StratKIT+ (Interreg BSR), mającego na celu testowanie innowacyjnych sposobów na zrównoważenie systemów żywnościowych.
– Chociaż prace ogrodnicze ruszą pełną parą dopiero wiosną, już wkrótce odbędą się pierwsze zajęcia edukacyjne. Nasza placówka nie miała dotychczas ogródka przyszkolnego, wsparcie finansowe i eksperckie niewątpliwie się przyda. Projekt ma niezwykłą wartość edukacyjną dla dzieci, które zobaczą, że warzywa i owoce nie rosną w supermarkecie, że trzeba je zasadzić/zasiać, podlewać, dbać o nie, a na końcu można zjeść – zauważa Ewa Tyl-Korzeniewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 35.
Placówki, które otrzymały granty na założenie lub rozwój ogródków szkolnych:
• Przedszkole nr 39
• Szkoła Podstawowa nr 28
• Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 9
• Szkoła Podstawowa nr 24 (w ZSP nr 14)
• Szkoła Podstawowa nr 9
• Zespół Szkół Budowlanych
• Szkoła Podstawowa nr 19
• Przedszkole nr 19
• Szkoła Podstawowa nr 35
Resiliency Gardens
Resiliency Gardens to społeczność wolontariuszy o różnych narodowościach i z różnych środowisk z siedzibą w Polsce. Jej celem jest pomoc polskim i ukraińskim szkołom, organizacjom pozarządowym, a także innym organizacjom działającym u podstaw w celu zwiększenia podaży lokalnie uprawianej żywności, aby zapewnić wyżywienie swoim beneficjentom. Seed Programs International (SPI) jest organizacją non-profit 501(c) (3) z siedzibą w USA, która wspiera programy na całym świecie. SPI dąży do tego, aby poprzez rolnictwo zwiększyć bezpieczeństwo żywnościowe, umocnić lokalne społeczności, a także kultywować zrównoważone źródła utrzymania.
StratKIT+
StratKIT+ to projekt współfinansowany ze środków programu Interreg Baltic Sea Region, będący kontynuacją projektu StratKIT, realizowany w 8 państwach Regionu Morza Bałtyckiego, mający na celu testowanie nowatorskich rozwiązań/narzędzi zwiększania stopnia zrównoważenia posiłków publicznych, a także sposobów radzenia sobie przez sektor publiczny z zapewnianiem posiłków w sytuacjach kryzysowych.
Komentarze (0)