Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Samochód wsparciem dla sieci energetycznej?!

Samochód wsparciem dla sieci energetycznej?!
Cza
18.01.2023, o godz. 13:36
czas czytania: około 3 minut
0

Francuskie centrum badawcze CEA (komitet ds. energii atomowej i alternatywnych źródeł energii) i Grupa Renault opracowują pokładową ładowarkę dwukierunkową wysokiej wydajności. 

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

Ładowarka wysokiej wydajności o niewielkich rozmiarach ograniczy straty energii o 30 proc. i w krótszym czasie naładuje akumulator samochodu. Dwukierunkowa ładowarka umożliwi również przesłanie energii do sieci energetycznej samochodom, które będą podłączone do urządzenia. Innowacja objęta jedenastoma patentami zostanie wdrożona do produkcji w samochodach Renault do końca tej dekady.

Vehicle-to-Grid

A gdyby tak samochód stał się wsparciem dla sieci energetycznej? W niedługim czasie zasada V2G, czyli Vehicle-to-Grid, określająca technologię dwukierunkowej wymiany energii, pozwoli samochodom Renault na oddanie części energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorach, by zoptymalizować działanie sieci energetycznej i złagodzić wahania dostaw energii ze źródeł odnawialnych. CEA oraz Grupa Renault chcą rozwijać tę technologię i pracują już nad przyszłymi generacjami V2G, które zostaną wdrożone do końca tej dekady.

W tym celu oba podmioty opracowały wspólnie nową architekturę układów elektronicznych konwertera napięcia bezpośrednio zintegrowanego z ładowarką samochodu. Konwerter napięcia pozwoli na zmniejszenie strat energii o 30 proc., skrócenie czasu ładowania samochodu i zapewnienie lepszej trwałości akumulatora. I co więcej, będzie on działał dwukierunkowo – będzie przechowywał energię pobraną z sieci energetycznej.

Komponenty „Grand Gap”

Działy badawczo-rozwojowe CEA i Grupa Renault połączyły swe siły i doświadczenia w dziedzinie energoelektroniki pokładowej. Zwłaszcza w odniesieniu do materiałów półprzewodnikowych zawierających azotek galu (GaN) lub węglik krzemu (SiC), określanych jako „Grand Gap”. Rezultatem jest nowa architektura elektroniczna, oparta na komponentach „Grand Gap”, która nagrzewanie się układu konwersji i ułatwia jego chłodzenie.

Ponadto prace inżynierów mające na celu optymalizację komponentów czynnych (półprzewodniki) i biernych (kondensatory oraz elementy indukcyjne) pozwoliły na zmniejszenie gabarytów i ograniczenie kosztu ładowarki. Dzięki zastosowaniu materiałów ferrytowych przeznaczonych do pracy w układach o wysokiej częstotliwości oraz wdrożeniu procesu przesyłu formatowanego zwanego „Power Injection Molding” konwerter mógł zmniejszyć swe rozmiary.

Większa sprawność

Nowa struktura konwertera zapewnia moc ładowania sięgającą 22 kW w trybie trójfazowym, co umożliwia szybsze naładowanie samochodu i jest gwarancją trwałości akumulatora. Również dzięki niej, ładowarka jest dwukierunkowa, co sprawia, że energia zgromadzona w akumulatorze może być przykładowo przesłana do sieci energetycznej lub posłużyć do zaspokojenia potrzeb energetycznych domu autonomicznego pod warunkiem, że jest on wyposażony w dwukierunkowy licznik. Omawiane rozwiązanie jest zgodne z normami kompatybilności elektromagnetycznej (CEM) sieci energetycznych i pojazdów.

Jean-François Salessy, dyrektor zaawansowanej inżynierii w Grupie Renault, wyjaśnia: –Projekt realizowany wspólnie z CEA otwiera realne perspektywy dla energoelektroniki stanowiącej poważne wyzwanie w dziedzinie samochodów elektrycznych, by w jak największym stopniu wykorzystywać pojemność akumulatorów. Dzięki funkcji ładowania dwukierunkowego samochód staje się wsparciem dla sieci energetycznej i pozwala odbiorcy finalnemu na ograniczenie wydatków na energię elektryczną.

– Zastosowanie innowacyjnych materiałów oraz wspólnych patentów Grupy Renault i CEA dotyczących konwertera pozwoliło na wyprodukowanie specjalnie dostosowanego transformatora. Stanowi on kluczowy element w tego rodzaju urządzeniach, gdyż umożliwia zmniejszenie ich gabarytów przy zwiększeniu sprawności wykraczającym poza obecny stan takich rozwiązań – objaśnia François Legalland, dyrektor Instytutu Liten w CEA.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024