Wydłużenie terminów sprawozdawczości odpadów w BDO czy wdrożenie obowiązku ewidencji odpadów w bazie to przykłady poprawek, jakie chce wprowadzić senacka komisja środowiska do noweli ustawy dotyczącej BDO.

Senatorowie należący do Komisji Środowiska na posiedzeniu, które odbyło się  14 stycznia, rozpatrzyli nowelizację ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dokument wydłuża możliwość prowadzenia ewidencji odpadowej w formie papierowej do 30 czerwca.

Senacka komisja popiera zmiany, które wprowadzają m.in. obligo dla przedsiębiorców prowadzenia ewidencji odpadów w formie papierowej lub elektronicznej prowadzonej poza BDO w przypadku awarii.

Celem kolejnej poprawki jest wydłużenie terminów sprawozdawczości prowadzonej przez przedsiębiorców, gminy, marszałków województw oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

Uchwalona przez Sejm nowela pozwoli przedsiębiorcom do końca czerwca prowadzić ewidencję odpadów zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Dokumenty muszą zostać wprowadzone do BDO najpóźniej do 31 lipca 2020 r. W przypadku awarii BDO również będzie można prowadzić ewidencje odpadów w formie papierowej lub elektronicznej ale przedsiębiorca będzie musiał niezwłocznie po ustaniu awarii wprowadzić dane do systemu, nie później jednak niż w 30 dni od dnia usunięcia usterki.

BDO 750 x 300 2020

Jak podaje PAP, podczas posiedzenia komisji Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu przyznał, że nowela ustawy dotyczącej BDO (inicjatywa poselska) była spowodowana tym, że nie wszyscy przedsiębiorcy znaleźli się w Bazie. Jak podkreślił obowiązek rejestracji upłynął 24 lipca 2018 r. Jednak duże grono przedsiębiorców czekało z tym do ostatniej chwili, czyli do 1 stycznia 2020 r.

Przypominamy, że od 1 stycznia 2020 r. przedsiębiorcy wytwarzający odpady muszą korzystać z elektronicznej ewidencji prowadzonej pod nazwą „Bazy Danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami” (BDO).

Zmiany w BDO przyjęte przez Sejm. Papierowa ewidencja jeszcze przez pół roku

Obecnie w Bazie zarejestrowanych jest obecnie ponad 188 tys. firm,  wygenerowano ok. 176 tys. kart przekazania odpadów i 144 tys. kart przekazania odpadów komunalnych.

Jednakże użytkownicy BDO zwracają uwagę na wiele problemów, które generuje system BDO. Skarżą się tez na chaos i paraliż , który zapanował na rynku odpadowym w związku z uruchomieniem od 1 stycznia 2020 r. nowych funkcjonalności w BDO, czyli modułu ewidencji i sprawozdawczości. Baza zawiesza się na kilka godzin więc nie można wystawić odpowiednich dokumentów, często nie można się zalogować, w systemie są liczne błędy. Nie można nawet pozyskać informacji na infolinii, które teoretycznie powinna działać całą dobę.


Jak poprawnie korzystać z systemu i kto powinien się do niego zapisać, jak rozwiązywać bieżące problemy i rodzące się wątpliwości można dowiedzieć się podczas cyklu warsztatów z elektronicznej ewidencji odpadów w systemie BDO.

Najbliższe warsztaty odbędą się 23 stycznia w Poznaniu, a kolejne zaplanowano w Łodzi, Szczecinie i Krakowie. Więcej informacji na stronie bdo.abrys.pl.

Czytaj więcej

5 Komentarze

  1. A gdzie cały mądry system odbioru odpadów? Dlaczego mali przedsiębiorcy mają płacić więcej za odbiór odpadów niż zarabiaja!!! Ustawcie kontenery na odpady niebezpieczne skoro zależy wam na środowisku!!! Kary i beznadziejne bdo to nie rozwiązanie!!!

  2. Niestety problem jest jeszcze poważniejszy , niektóre urzędy nie są w ogóle podpięte do BDO .Po wysłaniu sprawozdania nigdzie go nie można podglądnąć , nie generuje się UPO ( bo gdzie to poszło i kto to otrzymał skoro urząd nie ma dostępu do BDO) itp ….
    Problem w tym, że twórcy BDO i Minister Klimatu nie akceptują że wypuścili na rynek bubel w postaci BDO , tylko idą w zaparte że program jest idealny, cudowny i intuicyjny .
    Może któryś z tych Panów powinien sam zacząć obsługiwać ten program ale nie w wersji Demo na dwóch , trzech kartach , tylko w realu – 200-300 dziennie. Może podjedzie do któregoś Urzędu Marszałkowskiego i spróbuje zaktualizować wniosek wysłany w formie papierowej ( dla jasności i zapewne ku zaskoczeniu wielu : Urzędy nie mają takiej możliwości ) . Takie wpadki można mnożyć …
    Program który firmuje rząd – Ministerstwo Klimatu- powinien być perełką której nie można nic zarzucić – niestety jest jedną wielką porażką.

  3. Sprawozdawczość przesunięta, to jeszcze nic pewnego. Wczoraj mieli w Senacie nad tymi poprawkami głosować a przesuneli to na koniec posiedzenia i ostatecznie nie było tego głosowania. Nawet jeśli to przegłosują w Senacie to ta ustawa musi jeszcze wrócić do Sejmu. Będzie to samo co w połowie ubiegłego roku, także gadali że nie będzie tych sprawozdań za pierwsze półrocze 2019 i ostatecznie trzeba było to robić, bo weszło to w życie już po terminie przekazania sprawozdań

    • Przegłosowanie jest bardzo prawdopodobne, po poprawki dotyczące przesunięcia terminów sprawozdań zgłosiło ministerstwo klimatu i jest poparcie opozycji i koalicji – po prostu nie ma wyjścia. Zawsze jest ryzyko, jak napisał przedmówca, powtórki z zeszłego roku, kiedy nie wyrobili się z przesunięciem terminu. Teraz powinno być łatwiej, bo ustawa dotyczy tylko BDO, a poprzednio zmieniane było zbyt wiele spraw. Tylko czy ktoś będzie czekał na ostatnią chwilę na podpis prezydenta? Znowu na ostatnią chwilę wszystko…

      • Co prawdopodobne, jakie prawdopodobne, nic nie zmieniać “BDO działa” i “spełnia pokładane w nim nadzieje”. Nic nie przesuwać tylko płacić, budżet musi się zgadzać. A od przyszłego roku każda instalacja ma mieć aktywny kosmodrom. Komunalka na księżyc niebezpieczne na Saturna – to takie proste wystarczy w BDO dodać pozycję “przekazanie poza planetę” i oczywiście wprowadzamy elektroniczne KPR (Karta Przekazania Rakietowego )

Skomentuj