Wśród zwycięzców dominowały drużyny z Włoch i Francji, które zagwarantowały sobie po 2 zwycięstwa. Po 2 nagrody otrzymały również drużyny z Belgii i Norwegii.
Największych emocji, wszystkim uczestnikom zawodów, dostarczył pojazd skonstruowany przez francuską drużynę La Joliverie z Nantes. Team pobił swój rekord z 2004 roku, przejeżdżając w tegorocznej edycji 3 582 km/l paliwa. Po sukcesie załoga nie osiadła jednak na laurach i już następnego dnia poprawiła swój wcześniejszy wynik, pokonując 3 771 km/l paliwa! Drugie miejsce zajęła duńska drużyna FL Smith Roadrunners z Technical University of Denmark, uzyskując rezultat 3 549 km/l paliwa.
Inna francuska drużyna – The Lycee Louis Pasquet z Arles – triumfowała w kategorii pojazdu napędzanego energią słoneczną, przejeżdżając 665 km przy zużyciu 1 kWh.
Nagroda Autodesk Design w kategorii Prototyp przypadła włoskiemu zespołowi z Fondazione Politecnico di Milano. Załoga została doceniona pod kątem użyteczności skonstruowanego pojazdu, przede wszystkim ze względu na dostępność wykorzystanych części zamiennych.
W kategorii UrbanConcept zwyciężył pojazd napędzany wodorem, skonstruowany przez załogę z norweskiego Uniwersytetu Norges Tekiske og Naturvitenskapelige, osiągając wynik 1 246 km/l. Drużyna NTNU poprawiła również ubiegłoroczny rekord w kategorii niskiej emisji CO2 – przygotowany przez nich pojazd zużył 2,6 g CO2 na kilometr. Drugie miejsce w kategorii UrbanConcept, z wynikiem 804 km/l, zdobyła holenderska ekipa Hydro Cruisers z Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering.
Z kolei najlepszy odnotowany wynik w przypadku silnika o spalaniu wewnętrznym, osiągnęła załoga FL Smith Roadrunners z Technical University of Denmark, przejeżdżając 589km/l paliwa.
Nagrodę Autodesk Design w kategorii UrbanConcept, otrzymał norweski Østfold University College, za adaptację zastosowanych rozwiązań technicznych do niezwykłego designu pojazdu.
Podczas tegorocznych zawodów Shell Eco-marathon, Polskę reprezentowały 2 zespoły z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa (MEiL) Politechniki Warszawskiej. Studenci przygotowali dwa pojazdy: Kropelkę (kategoria: Prototyp) i Mikrusa (kategoria: UrbanConcept).
Przez pierwsze dwa dni zawodów, Polakom nie dopisywało szczęście. Zespoły musiały zmierzyć się z usterką przedniego zawieszenia w Mikrusie oraz uporać się z defektem elektroniki sterującej pracą silnika Kropelki. Pracując dzień i noc, studenci robili wszystko by ich całoroczny wysiłek nie poszedł na marne. Na szczęście, zła passa została przerwana trzeciego dnia zawodów. Dwie godziny przed rozpoczęciem wyścigu, udało się usunąć wady w obu pojazdach, a załoga mogła w końcu stanąć na upragnionej linii startu. Niestety z powodu wcześniejszych problemów, polskie drużyny nie miały szansy przetestowania pojazdów. Ze względu na brak czasu i możliwości, nie znały również toru wyścigowego, co rzutowało brakiem taktyki przejazdów. Jedyne, co pozostało polskim studentom to wsiąść do pojazdów i ruszyć przed siebie. Ostatecznie Kropelka została sklasyfikowana na 48 miejscu w kategorii Prototyp, przejeżdżając 607 km/l benzyny. Niestety drużyna Mikrusa miała mniej szczęścia, gdyż w wyniku usterki zawieszenia pojazd nie ukończył wyścigu.
Zadaniem Shell Eco-marathon jest inspirowanie młodych projektantów i inżynierów z całego świata do tworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu. Istnieją trzy cele tego przedsięwzięcia: zachęcanie i sprzyjanie innowacjom i pomysłom dotyczącym efektywnego wykorzystania paliw i przyszłości nowoczesnego transportu, niesienie pomocy uczelniom technicznym w dbaniu o utalentowanych studentów zapewniając im profesjonalne szkolenia techniczne oraz promowanie zawodów związanych z techniką wśród młodych ludzi na całym świecie.
Komentarze (0)