Reklama

ad1a STIHL [13.02-23.02.25]

Statek Tanais unieruchomiony na przekopie Mierzei Wiślanej

Statek Tanais unieruchomiony na przekopie Mierzei Wiślanej
JSK/PAP
18.01.2025, o godz. 8:22
czas czytania: około 2 minut
0

Urząd Morski w Gdyni określił awarię śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej jako "splot wyjątkowo niekorzystnych kwestii". Dyrektor urzędu, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wyraziła nadzieję, że jeszcze w piątek statek Tanais, który utknął na przekopie, będzie mógł kontynuować swoją trasę.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b bioodpady konferencja 2025 [05.02-11.03.25]

Według informacji przekazanych przez TVN24, statek Tanais, zmierzający z ładunkiem do Hamburga, został unieruchomiony na przekopie Mierzei Wiślanej od strony Zalewu Wiślanego. Przyczyną tej sytuacji był weekendowy sztorm na Bałtyku oraz związana z nim cofka, które doprowadziły do awarii śluzy kanału żeglugowego. Incydent ten skutecznie uniemożliwił statkowi kontynuowanie zaplanowanej trasy.

Sytuacja stała się wyzwaniem zarówno dla armatora, jak i Urzędu Morskiego, który odpowiada za funkcjonowanie przekopu. Powrót do pełnej sprawności śluzy stał się priorytetem w celu minimalizowania dalszych zakłóceń.

Analizy i próba zapobiegania przyszłym problemom

Podczas wizyty w Elblągu dyrektor Urzędu Morskiego, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, podkreśliła, że prowadzone są intensywne analizy. Ich celem jest wypracowanie rozwiązań, które pozwolą uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Problem został określony jako wynik “splotu wyjątkowo niekorzystnych kwestii”, na które składały się bardzo wysoki poziom wody i niekorzystny kierunek wiatru.

Dyrektor zauważyła, że chociaż podobne warunki mogą się powtórzyć dopiero za ok. 15 lat, Urząd Morski już teraz podejmie działania, aby w przyszłości kanał był bardziej odporny na ekstremalne zjawiska pogodowe. Jednocześnie przyznała, że nie wszystkie zdarzenia są możliwe do przewidzenia, nawet przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

Siła wyższa i brak odszkodowań

Zapytana o ewentualne odszkodowanie dla armatora statku, który utknął na przekopie, Stelmaszyk-Świerczyńska stanowczo odrzuciła taką możliwość. Określiła całą sytuację jako siłę wyższą, na którą nikt nie miał wpływu. – A jakby był sztorm na Bałtyku przez ten tydzień i by nie mógł wypłynąć, to do pana Boga by poprosił o odszkodowanie? – zauważyła retorycznie.

Strategiczne znaczenie

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, otwarty 17 września 2023 r., stanowi strategiczną inwestycję, która umożliwia Polsce niezależne od Rosji przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. Jest to kluczowe osiągnięcie dla rozwoju transportu morskiego w regionie.

Cała droga wodna mierzy prawie 23 km, w tym ponad 10 km przypada na Zalew Wiślany, a kolejne 10 km na rzekę Elbląg. Odcinek obejmujący śluzę, port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe ma długość ok. 2,5 km. Docelowa głębokość toru wodnego wynosi 5 metrów, co pozwala na obsługę większych jednostek pływających. Dzięki tej inwestycji Polska zyskała nie tylko nowe możliwości gospodarcze, ale również wzmocniła swoją niezależność transportową.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad3b ROP debata [10.02-27.02.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1D AKADEMIA BDO25 [02.02-18.03.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025