Odtwarzanie nawierzchni jezdni i chodników ul. Skłodowskiej-Curie po zakończonej przez Wodociągi Miejskie przebudowie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej rozpoczęło się 6 maja. Za roboty o wartości 671 tys. 954 zł odpowiedzialna była Spółdzielnia Rzemieślnicza Budowlana z Radomia. Zadaniem wykonawcy było nie tylko ułożenie w ciągu dwóch miesięcy na całej szerokości jezdni nowego asfaltu, ale także budowa chodników oraz miejsc postojowych.
Stan obecny
Obecnie jezdnia ul. Skłodowskiej-Curie ma 6 m szerokości, a chodniki po obu stronach – po 3 m. Na całej długości ulicy po jej południowej stronie powstały zatoki do parkowania prostopadłego. W podobny sposób parkować można również w zatoce po stronie północnej, czyli w pobliżu ul. Niedziałkowskiego, koło dawnej Cepelii. Przy drodze pojawiło się kilka nowych rozwiązań, m.in. betonowe odbojniki montowane kilkadziesiąt centymetrów przed krawędzią zatok. Uniemożliwiają one samochodom blokowanie części szerokości chodnika, co z pewnością cieszy wszystkich pieszych. Pięć miejsc w różnych częściach ulicy zarezerwowano dla samochodów osób niepełnosprawnych.
– Dwie najważniejsze nowości to powstanie wyniesionego skrzyżowania u zbiegu Skłodowskiej-Curie i Niedziałkowskiego oraz wyznaczenie na nim dodatkowego, trzeciego przejścia dla pieszych. Zmiany te mają oczywiście związek z rozszerzeniem strefy Tempo 30. Przypominamy, że obowiązuje ona obecnie nie tylko na ul. Skłodowskiej-Curie na odcinku od Niedziałkowskiego do 25 Czerwca, ale także na Niedziałkowskiego od Żeromskiego do Kelles-Krauza, na Żeromskiego między Niedziałkowskiego a 25 Czerwca oraz na Słowackiego od Żeromskiego do 25 Czerwca. Na odcinkach tych czterech dróg jest ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę. – zaznacza Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
– Z założenia w strefie Tempo 30 staramy się ograniczać stosowanie znaków pionowych, toteż również i teraz zdemontowaliśmy oznakowanie w rejonie obu skrzyżowań koło dawnej Cepelii oraz na skrzyżowaniu koło Łaźni. Nie ma tam już ulic z pierwszeństwem i podporządkowanych – skrzyżowania te są równorzędne, co oznacza, że pierwszeństwo mają wyjeżdżający z prawej strony. Przykładowo jadący ulicą Słowackiego w kierunku Urzędu Miejskiego u zbiegu z jednokierunkowym odcinkiem Żeromskiego powinien ustąpić pierwszeństwa rowerzystom poruszającym się po wyznaczonym tam kontrapasie. – dodaje.
Ciąg dalszy nastąpi
To nie koniec zmian w Radomiu – jeszcze w tym roku strefa Tempo 30 obejmie kolejne ulice w części Śródmieścia położonej na południe od Żeromskiego. Najwięcej zmian planuje się na ul. Sienkiewicza. Przejście dla pieszych między placem przed katedrą a parkiem Kościuszki zostanie wyniesione. Powstanie z takiej samej kostki i w taki sam sposób jak dwa wyniesione przejścia na Kilińskiego. Dzięki temu rozwiązaniu piesi będą mogli tam komfortowo i bezpiecznie przechodzić na drugą stronę ulicy. Odcinek Piłsudskiego między Sądem Okręgowym a placem Konstytucji 3 Maja – będzie drogą podporządkowaną i uzyska status strefy zamieszkania, co oznacza, że piesi będą mieli tam prawo do korzystania z całej szerokości drogi i pierwszeństwo przed pojazdami
Z kolei na Sienkiewicza koło parku Kościuszki, między Mickiewicza a aleją biskupa Chrapka zostaną wyznaczone nowe miejsca parkingowe, zaś nieco dalej – między tą aleją a wejściem do parku obok przystanku autobusowego część szerokiego chodnika przeznaczy się na nowe przejazdy rowerowe. Dzięki nim rowerzyści nie tylko bez problemu przejadą między wlotami tych alejek, ale także wyjadą z parku prosto w ulicę Prusa.
Ostatnia planowana zmiana dotyczy przejścia dla pieszych na Mickiewicza, na wysokości placu za katedrą, które również zostanie zbudowane z kostki i wyniesione.
– Na wprowadzenie wszystkich zmian w ramach rozszerzenia strefy Tempo 30 na południową cześć Śródmieścia przeznaczymy 300 tys. zł zarezerwowane w tegorocznym budżecie na usprawnienia ruchu pieszego i rowerowego. – informuje Dębski.
Wolniejsze tempo
Strefy Tempo 30 są popularnym rozwiązaniem stosowanym w wielu krajach Europy Zachodniej. Od kilku lat coraz częściej wprowadza się je również w centrach polskich miast, czyli tam, gdzie są skoncentrowane instytucje użyteczności publicznej, placówki kultury, sklepy czy szkoły i gdzie poruszających się pieszo jest najwięcej. Ulice objęte takimi uspokojonymi strefami są przyjazne dla niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych, rowerzystów i osób niepełnosprawnych. Dla jeżdżących na rowerach nawet nie trzeba na tych obszarach budować osobnej infrastruktury dedykowanej tylko tej grupie uczestników ruchu, ponieważ z założenia w strefach Tempo 30 rowerzyści mogą bezpiecznie i wygodnie się poruszać. Natomiast podwyższone tarcze skrzyżowań, wyniesienia, progi czy wyznaczane naprzemiennie miejsca parkingowe – raz po jednej, a raz po drugiej stronie ulicy – zmuszają kierowców do zachowania ostrożności i wolniejszej jazdy. Co istotne – rozwiązania te nie stanowią dla ruchu kołowego przeszkód, ale pod warunkiem zachowania właściwej prędkości samochodów.
Komentarze (0)