Nowoczesne autobusy zostały wyposażone w innowacyjny system napędowy, łączący technologię napędzania gazem sprężonym CNG z energią elektryczną (odzyskiwaną z hamowania dzięki „superkondensatorom” na dachu). Takie rozwiązanie docelowo pozwoli zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 850 ton rocznie.
– Możemy pochwalić się technologią, której nie ma jeszcze nikt inny. A co ważne, na same autobusy, ani miasto, ani spółka nie wydały ani grosza. My ponieśliśmy jedynie koszty ich obsługi i przygotowania do pracy – powiedział podczas prezentacji na placu Biegańskiego prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, który przy okazji uspokoił, że nowy nabytek nie wiąże się z podwyżką cen biletów.
Na zakup 25 krótkich i 15 przegubowych autobusów MPK pozyskało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w wysokości 66 mln zł z programu „Gazela”. Aby umożliwić tankowanie hybryd, na terenie zajezdni zbudowano tymczasową stację z gazem CNG.
W przyszłości ma powstać nowy punkt tankowania, który pozwoli również na obsługę pojazdów „z zewnątrz”.
Część nowych hybryd już rozpoczęło kursowanie po mieście. Z ruchu systematycznie wycofywane będą stare autobusy. Docelowo gazowo-elektryczne pojazdy mają stanowić 1/3 całego taboru autobusowego, wykorzystywanego przez częstochowskie MPK.
Komentarze (0)