Umowy na przebudowę obiektów przeciwpowodziowych na Odrze granicznej podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Inwestycja ma m.in. poprawić bezpieczeństwo podczas zimowego lodołamania.

– Inwestycja, którą rozpoczynamy, jest kontynuacją Odrzańskiej Drogi Wodnej, oczywiście przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, ale też otwiera kierunek żeglugowy górnej Odry – mówi Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Umowę na przebudowę obiektów przeciwpowodziowych Wody Polskie w Szczecinie zawarły z firmą Budimex. Kontrakty dotyczą przebudowy systemu ostróg i budowli regulacyjnych na odcinkach Odry w rejonie Osinowa Dolnego, Gozdowic – Starej Rudnicy, w Kostrzynie nad Odrą i w Górzycy oraz na wysokości Słubic (Lubuskie). Łącznie na odcinku rzeki o długości ok. 24,4 km.

Koniec kłopotów z transportem

Modernizacja obejmie istniejącą zabudowę, która przez wiele lat niewłaściwego utrzymania została bardzo mocno zdegradowana, co powodowało nie tylko kłopoty z transportem na rzece, ale też niosło za sobą potencjalne zagrożenie nieskutecznego prowadzenia akcji lodołamania.

– Natura przypomina nam niejako te miejsca, które zostały zaniedbane inwestycyjnie, dlatego że spowalnia nurt tam, gdzie zabudowa jest zniszczona i tam odkłada rumowisko, a jednocześnie w sezonie zimowym odkłada śryż, to początek zatoru lodowego – mówi Krzysztof Woś, zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Projekt wart 247 milionów

Inwestycja realizowana jest przez Wody Polskie i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Koszt inwestycji to 247 mln zł. Prace mają się zakończyć w grudniu 2023 r.

Czytaj więcej

Skomentuj