Volvo FE CNG stanowi łatwo dostępną odpowiedź na realne potrzeby sektora transportowego na obszarach zurbanizowanych. Jest przy tym pojazdem oszczędnym i przyjaznym środowisku.

Użyteczny zasięg Volvo FE CNG wynosi od około 150 km (np. w przypadku śmieciarek) do nawet 400 km. Zakres możliwych zastosowań tego pojazdu to, oczywiście, nie tylko transport komunalny. „Gazowe” Volvo FE CNG doskonale sprawdzi się nie tylko jako śmieciarka, ale też furgon, wywrotka, pojazd asenizacyjny. Warto przyjrzeć się jego walorom technicznym, dzięki którym maleją nie tylko koszty paliwa, ale także zanieczyszczenie powietrza i natężenie hałasu oraz – pośrednio – zatłoczenie ulic.

Moc gazowego silnika

Volvo FE CNG wyposażono w układ napędowy zoptymalizowany pod kątem ruchu miejskiego, charakteryzujący się m.in. krótkimi cyklami jazdy oraz częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem z miejsca.

Źródłem mocy jest zasilany gazem ziemnym, turbodoładowany silnik G9K320 o pojemności skokowej 8,9 l, o zapłonie iskrowym (ZI), która spełnia normę emisji spalin Euro 6, a jej moc maksymalna i moment obrotowy wynoszą, odpowiednio: 320 KM i 1356 Nm.

Fot. Układ napędowy Volvo FE CNG: 1 – zbiorniki gazu, 2 – tłumik z katalizatorem trójdrożnym, 3 – automatyczna skrzynia biegów, 4 – silnik gazowy G9K, 5 – zestaw chłodnic, 6 – obudowa przyłączy tankowania

Mimo że G9K320 posiada zapłon iskrowy, został opracowany na bazie konwencjonalnego silnika wysokoprężnego, najmocniejszą odmianą uznanego i szeroko wykorzystywanego na całym świecie – także w Polsce –  silnika Cummins Westport (CWI) ISL G najnowszej generacji.

Poza układem zasilania w gaz, głównym obszarem modyfikacji była głowica cylindrów, którą przystosowano do montażu zintegrowanych cewek i świec zapłonowych. Przejście z zasilania jakościowego (silnik o ZS) na zasilanie ilościowe (silnik o ZI) wymagało również uzupełnienia układu dolotowego o przepustnicę. W praktyce zrealizowano to w formie zwartego, zamkniętego we wspólnej obudowie modułu paliwowego z centralnym elementem w postaci komory mieszania, do której podawane są: powietrze, odmierzone porcje gazu i spaliny z chłodnicy EGR. Całość wzbogacono o niezbędne czujniki i regulatory.

Ekologiczny napęd gazowy

Cechą G9K320 jest system spalania stechiometrycznego, czyli proces, w którym paliwo ulega spaleniu całkowitemu i zupełnemu. Oznacza to, że produktami spalania są wyłącznie dwutlenek węgla (C → CO2) oraz woda (H → H2O). Co istotne, w produktach spalania nie ma ani resztek paliwa, ani pozostałości tlenu.

Poza tym silnik Volvo FE CNG został wyposażony w uproszczony układ oczyszczania spalin – „zwykły” pasywny katalizator trójdrożny,  redukujący pozostałości związków, takich jak NOX, HC i CO w spalinach odpowiednio: obojętnego N2 oraz H2O i CO2.

Niższe koszty użytkowania

By zapobiec nadmiernemu przegrzewaniu się jednostki mieszanka paliwowo-powietrzna w cylindrze rozcieńczana jest się spalinami (stąd obecność układu EGR). G9K320 może pracować przy wysokim stopniu sprężania, rozwijając bardzo duży moment obrotowy przy niskim zużyciu paliwa. Jednocześnie do zapewnienia niskiej emisji zanieczyszczeń nie są wymagane skomplikowane i kosztowne aktywne układy oczyszczania spalin.

Na bezpośrednie korzyści ekonomiczne dla użytkownika pojazdu przekłada się także brak filtra cząstek stałych, katalizatora utleniającego, katalizatora SCR i konieczności stosowania dodatku AdBlue.

W celu wyeliminowania ryzyka przedostawania się niespalonego metanu do atmosfery, jednostkę G9K320 wyposażono w zamknięty układ odpowietrzania skrzyni korbowej.

Fot. Wybierak zakresów skrzyni biegów AL306

Volvo FE CNG jest oferowane w połączeniu z sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów AL306 (Allison serii 3200). AL306 jest wyposażona w cierne sprzęgło blokujące przekładnię hydrokinetyczną,

Gdy tylko ustaną warunki wymagające przekazywania mocy w trybie hydraulicznym (np. po rozpoczęciu jazdy lub zmianie biegu) napęd jest realizowany w sposób w pełni mechaniczny, co oznacza maksymalną ekonomikę paliwową.

Działaniem skrzyni biegów zawiaduje zaawansowane oprogramowanie Allison FuelSense ® Max, której funkcje to m.in. samoczynne aktywowanie ekonomicznego trybu jazdy w sprzyjających ku temu warunkach, tzw. ogranicznik przyspieszenia, kontrolujący moment obrotowy sinika, zależnie od nachylenia drogi i stopnia załadowania pojazdu oraz symulowane położenie neutralne, pozwalające ona uniknąć strat energii (i paliwa) wskutek przetłaczania oleju w przekładni hydrokinetycznej po zatrzymaniu pojazdu.

Oprogramowanie Allison FuelSense ® Max pozwala dodatkowo zaoszczędzić do 6 proc. paliwa.