Firma świadcząca profesjonalne usługi DDD zajmuje się deratyzacją, dezynsekcją i dezynfekcją. Z ich oferty korzystają osoby prywatne, które chcą się pozbyć szkodników z terenu posesji. Często takie firmy wykonują zlecenia także dla dużych i małych przedsiębiorstw. W tym artykule odpowiemy na pytanie, jak przeprowadza się przetarg na usługi DDD i na kim spoczywa ten obowiązek.

Kiedy trzeba przeprowadzić przetarg na usługi DDD?

Zasady przeprowadzania przetargów są zapisane w polskim prawie – można je znaleźć w Ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Są to umowy zawierane między wykonawcą a zamawiającym, którym w tym wypadku są wszelkie podmioty publiczne, czyli administracja rządowa i jednostki samorządu terytorialnego.

Szczegóły procesu, jakim jest przeprowadzenie przetargu, i warunki, jakie trzeba spełniać, są ściśle określone, a najważniejszym z nich jest finansowanie ze środków publicznych. Takie zamówienia najczęściej obejmują prace budowlane, ale też inne usługi, w tym deratyzację czy dezynsekcję w obiektach. Takie ogłoszenia można znaleźć w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Czy prywatne firmy też muszą postępować zgodnie z tą ustawą?

Przetarg często określa się mianem konkursu ofert – taką formę selekcji dostawcy usług spotyka się także w sektorze prywatnym. Wówczas nie trzeba stosować się do tych samych reguł, które normuje wspomniana wcześniej ustawa, ale wciąż jest to zadanie wymagające dobrej organizacji i zastosowania pewnych zasad.

Dzięki temu jest możliwe wybranie najkorzystniejszej oferty, bo firmy będą musiały zaprezentować konkurencyjną cenę i portfolio, uwzględniające dotychczasowe doświadczenie. Prywatne przedsiębiorstwa często korzystają z profesjonalnych usług DDD – np. świadczonych przez Patron Pest.

Jak przebiega przetarg na usługi DDD?

Każdy przetarg, niezależnie od tego, czy jest przeprowadzany w sektorze prywatnym, czy publicznym, musi zostać ogłoszony przez zamawiającego. Na początku powinien on sporządzić ogłoszenie ze szczegółowymi wytycznymi, dotyczącymi:

  • rodzaju poszukiwanych usług,
  • miejsca, w którym mają być świadczone,
  • wymaganego doświadczenia  firmy,
  • terminu, w jakim ma zostać wykonane określone zadanie.

Kolejnym etapem przeprowadzania przetargu jest skontaktowanie się z dostawcami tej usługi, aby mogli przygotować swoje oferty. Kiedy je przyślą, zamawiającemu pozostaje już tylko szczegółowo przeanalizować i porównać propozycje, a następnie podjąć decyzję, która musi zostać oficjalnie ogłoszona.

Zanim zostanie podpisana umowa o usługi DDD, powinno się przeprowadzić przetarg lub tzw. konkurs ofert. Instytucje publiczne, czyli np. szpitale, szkoły, ale też administratorzy budynków należących do Skarbu państwa i gmin, muszą się stosować do ścisłych zasad podczas ogłaszania przetargów. Prywatne firmy nie mają takiego obowiązku. Warto jednak zadbać o przeprowadzenie rzetelnego postępowania konkursowego, które pomoże wyłonić najlepszą ofertę.