Dzięki nowemu nadwoziu z krótką częścią tylną zaprezentowana po raz pierwszy podczas targów Bauma 2016 16,5-tonowa ładowarka kołowa DX165W-5 firmy Doosan Bobcat EMEA, zgodna z normą Stage IV, doskonale sprawdza się w ciasnych przestrzeniach, w szczególności w miastach, oraz na wąskich drogach o dużym natężeniu ruchu.

Nowy model DX165W-5 został zaprojektowany z myślą o sprostaniu potrzebom konkretnej grupy klientów oraz zapewnianiu takiej samej wysokiej wydajności, co najpopularniejsze na rynku tradycyjne modele ładowarek kołowych Doosan.

Najważniejsze cechy modelu DX165W-5:

  • Bardzo krótki promień zataczania (1850 mm) i doskonała stabilność osiągnięta dzięki optymalnemu umiejscowieniu środka ciężkości oraz idealnemu rozkładowi obciążenia zapewniające maksymalną wydajność i udźwig.
  • Niezwykle precyzyjne, skuteczne i płynne sterowanie osprzętem, niezbędne podczas kopania rowów i podnoszenia, oraz komfortowa kabina, przestrzeń i sterowność, z których słyną ładowarki kołowe Doosan.
  • Większa moc i wytrzymała konstrukcja połączona z najniższym zużyciem paliwa i łatwością serwisowania gwarantują najkorzystniejszy na rynku zwrot kosztów inwestycji.

Charakterystyczna dla wszystkich zgodnych z normą Stage IV maszyn Doosan unikalna stylistyka modelu DX165W-5 podkreśla doskonałe parametry przekraczające nawet najnowsze wymogi normy Stage IV w zakresie emisji spalin, dzięki czemu koparka ta tworzy nowe wzorce w zakresie konstrukcji koparek kołowych.

Wyjątkowa kompaktowość i niezwykła stabilność

W koparce DX165W-5 wykorzystano to samo co w modelu DX160W-3 podwozie o długim rozstawie kół i idealnym rozkładzie obciążenia zapewniających optymalne umiejscowienie środka ciężkości. Ponadto w modelu DX165W-5 wykorzystano przystosowane do pracy w trudnych warunkach osie ZF nowej generacji gwarantujące najkorzystniejsze możliwe dynamiczne i statyczne obciążenie osi. W zależności od zastosowania koparka DX165W-5 dorównuje siłą i udźwigiem modelowi DX160W-3 zgodnemu z normą Stage IIIB. Koparka DX165W-5 zapewnia w związku z tym udźwig wynoszący 5,87 tony przy zasięgu 4,5 m z przodu (przy wysokości 3 m) i 4,28 tony udźwigu z boku. Te parametry przewyższają wydajność wszystkich innych ładowarek kołowych tej klasy o krótkiej części tylnej.

Dzięki promieniowi obrotu części tylnej wynoszącemu tylko 1850 mm oraz bardzo małemu promieniowi zawracania minimalna średnica obrotu modelu DX165W-5 przy całkowicie wsuniętym podwoziu wynosi tylko 4,5 m. To bardzo ułatwia korzystanie z maszyny w mieście i w ciasnych przestrzeniach.

Moc i efektywne wykorzystanie paliwa

Koparka DX165W-5 jest napędzana przez sprawdzony, 4-cylindrowy, chłodzony wodą silnik Diesla Perkins 1204F z turbodoładowaniem, spełniający wymagania Stage IV w zakresie emisji spalin dzięki zastosowaniu technologii EGR (chłodzony system recyrkulacji spalin) oraz SCR (selektywna redukcja katalityczna) bez konieczności użycia DPF (filtr cząstek stałych), co zapewnia wygodę użytkowania i niższe koszty eksploatacji. Silnik 1204F osiąga moc 102,1 kW (137 KM) przy 2200 obr./min. To sprawia, że DX165W-5 jest najbardziej skuteczną ładowarką kołową z krótką częścią tylną w swojej klasie oraz pozwala zwiększyć efektywność wykorzystania paliwa o 10% w porównaniu z modelem DX160W-3.

W modelu wykorzystano innowacyjne, wyjątkowe rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa. Do funkcji tych należą system automatycznego wyłączania silnika po określonym okresie bezczynności, dzienny licznik kilometrów pozwalający operatorowi sprawdzić zużycie paliwa w danym dniu (lub innym okresie) bezpośrednio z poziomu panelu sterowania oraz opracowany przez Doosan układ SPC (Smart Power Control), który monitoruje moc silnika i pompy oraz ogranicza ją w zależności od rodzaju pracy i obciążenia, co pozwala zaoszczędzić jeszcze więcej paliwa. Układ SPC może być używany we wszystkich czterech trybach pracy (E, S, P, P+).

Dodatkowe zmniejszenie zużycia paliwa zapewnia elektryczne sprzęgło wentylatora, które utrzymuje optymalną prędkość pracy urządzenia. Prędkość wentylatora jest regulowana na podstawie temperatury płynu chłodniczego, oleju hydraulicznego i ochłodzonego sprężonego powietrza oraz prędkości docelowej silnika, co przekłada się na większą oszczędność paliwa i mniejszy poziom hałasu.

Zakres prędkości jazdy dla modelu DX165W-5 wynosi od 3 do 37 km/h (w zależności od lokalnych przepisów). Koparka posiada dwa tryby prędkości (zakres górny i dolny oraz pełzanie) oraz tempomat. Model DX165W-5 charakteryzuje się najwyższą wydajnością układu hydraulicznego w swojej klasie: główna pompa zapewnia przepływ rzędu 2 x 171 l/min, a ciśnienie w układzie wynosi od 340 do 360 kg/cm2, co zwiększa skuteczność funkcji maszyny oraz jej uniwersalność i dokładność, szczególnie podczas korzystania z osprzętu do wysokiego przepływu.

Niezwykła wygoda i doskonała sterowność

Ergonomiczne i wygodnie rozmieszczone wyposażenie nowej kabiny zgodnej z normą ROPS należy do najlepszych na rynku i obejmuje opatentowany przełącznik typu jog/shuttle firmy Doosan, przełączniki czterech trybów pracy i czterech trybów zasilania, przełączniki do sterowania ciśnieniem i przepływem w pomocniczym układzie hydraulicznym bezpośrednio z fotela operatora, joysticki o małym skoku i pedał do precyzyjnego sterowania proporcjonalnego oraz nowy system umożliwiający sterowanie dwukierunkowe liniami za pomocą joysticka lub pedału.

Ostatni z wymienionych elementów jest dostępny w standardowym wyposażeniu wszystkich maszyn serii „-5” i ma na celu zwiększenie komfortu pracy operatora podczas sterowania osprzętem (np. nożycami lub młotem) wyłącznie za pomocą joysticka przez długi czas lub wykonywania powtarzalnych czynności. Jest to przydatne również w zastosowaniach wymagających wysokiej precyzji – operator zachowuje pełną kontrolę nad koparką poprzez joystick, jednocześnie sterując osprzętem za pomocą pedału. Łatwe w obsłudze joysticki o dużej czułości i wygodnie rozmieszczone elementy sterujące gwarantują bezpieczną, sprawną i pewną pracę, pozwalającą przy minimalnym wysiłku i wygodzie uzyskać większą efektywność i produktywność.

Lepsza widoczność z boku, ogrzewany i amortyzowany fotel, panel sterowania z czytelnym 7-calowym kolorowym wyświetlaczem FT LCD, w pełni zautomatyzowana klimatyzacja, większa liczba schowków na dokumenty i inne przedmioty oraz ulepszony układ kabiny, w którym najważniejsze przełączniki są pogrupowane i łatwo dostępne na prawej konsoli zapewniają operatorowi dodatkową wygodę podczas pracy.

Kabina ciśnieniowa jest uszczelniona i wyposażona w filtry powietrza, zaś zwiększone ciśnienie wewnątrz kabiny zapobiega przenikaniu pyłu do środka (ISO 10263-3). Dostęp do wszystkich informacji na temat filtrów i oleju ułatwia konserwację zapobiegawczą. System umożliwia ręczne skonfigurowanie i monitorowanie dziewięciu różnych okresów oraz wykorzystuje 13 różnych ostrzeżeń. Możliwość automatycznego lub ręcznego włączenia oscylacji przedniej osi zwiększa skuteczność podnoszenia i kopania oraz poprawia komfort i bezpieczeństwo.

Inną ważną cechą jest system zawieszenia kabiny „CabSus” zmniejszający drgania oraz zapewniający redukcję hałasu w kabinie, co w znacznym stopniu zwiększa bezpieczeństwo i komfort operatora podczas pracy.

Naciskając jeden przycisk na panelu sterowania, można wyświetlić na jednym ekranie równocześnie widok z kamery cofania oraz widok z opcjonalnej kamery bocznej. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podczas korzystania z kamer pasek menu pozostaje widoczny, dzięki czemu operator może kontrolować symbole ostrzegawcze oraz poziomy kluczowych wskaźników.

Nowe światła wysięgnika przedniego, standardowo wyposażone w osłonę, niemal dwukrotnie zwiększają moc oświetlenia, co zapewnia większe bezpieczeństwo.

Dostępna jest zwiększająca wydajność i ograniczająca zużycie paliwa funkcja pływania wysięgnika, która doskonale sprawdza się podczas poziomowania, załadunku ciężarówek, zgarniania kamieni i ubijania. Ponadto ogranicza naprężenia i drgania przenoszone na maszynę i zespół roboczy. Dostępne są dwa tryby: w trybie pływania wysięgnik może swobodnie poruszać się w górę i w dół razem z łyżką i ramieniem, a w trybie młota wysięgnik może poruszać się w dół, umożliwiając utrzymanie optymalnej skuteczności ubijania i uniknięcie stosowania zbyt dużej siły. Przednie podzespoły automatycznie poruszają się razem z młotem w miarę zagłębiania się w kamień lub inne podłoże.

System zarządzania flotą CoreTMS w standardzie

Koparka DX165W-5, podobnie jak wszystkie zgodne z normą Stage IV koparki Doosan o masie powyżej 14 ton, jest fabrycznie wyposażona w najnowocześniejszy bezprzewodowy system zarządzania flotą CoreTMS. Zaprojektowany specjalnie dla maszyn Doosan nowy system CoreTMS dostarcza, poprzez satelitę i sieci GSM, obszernych informacji na temat wydajności maszyny. Dzięki zaktualizowanemu oprogramowaniu, umożliwiającemu bezpośrednią komunikację z systemem EPOS koparki Doosan, system CoreTMS to jedyne w swoim rodzaju narzędzie dostarczające tak szczegółowych danych pozwalających zmniejszyć koszty i zwiększyć efektywność pracy.

W przypadku nowych koparek kołowych W-5 system CoreTMS, dostępny również w zestawie do montażu w starszych modelach, jest dostarczany z darmową, 3-letnią subskrypcją. Każdy klient posiada swoje własne konto do zarządzania swoją flotą maszyn za pośrednictwem tego systemu.

Niższy całkowity koszt utrzymania

Rama podwozia została wzmocniona celem zmniejszenia naprężeń i zwiększenia trwałości. Rama wysięgnika również została wzmocniona poprzez zastosowanie konstrukcji skrzynkowej i zwiększenie grubości poszczególnych elementów, co zapewnia dodatkową wytrzymałość. Celem zwiększenia sztywności i zapewnienia optymalnego połączenia pomiędzy dwoma konstrukcjami wzmocniono także lemiesz i zaczep H. Podniesiono wysokość lemiesza i poprawiono jego kształt, dzięki czemu pchanie i mieszanie materiału jest teraz łatwiejsze. Osłony wysięgnika zostały zmniejszone, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia.

W celu dodatkowego zwiększenia wytrzymałości i zmniejszenia poziomu hałasu wszystkie modele „-5” wyposażono w tuleje EM (Enhanced Macro-surface), które po nasmarowaniu są dużo bardziej wydajne niż standardowe tuleje.

Montowane fabrycznie w koparkach „-5” wstępne filtry powietrza usuwają większość pyłu, zanieczyszczeń, owadów, deszczu i śniegu z wlotu powietrza, zapewniając większą czystość powietrza doprowadzanego do filtra powietrza silnika. Wydłuża to okresy pomiędzy wymaganym serwisowaniem tego filtra, zwiększając tym samym czas eksploatacji i wydajność maszyny. W kabinie zamontowano również dodatkowe zabezpieczenie filtra powietrza oraz zmieniono konstrukcję filtrów klimatyzatora na łatwiejszą do wymiany.

Awaryjny wyłącznik silnika jest umieszczony z boku fotela, co w razie awarii umożliwia bezpośredni i szybszy dostęp z poziomu podłoża. Stopnie antypoślizgowe z tłoczeniem w kształcie gwiazd są łatwiejsze do utrzymania w czystości i bardziej efektywne. Dodatkowo w celu spełnienia norm europejskich standardowo w koparce zamontowane są poręcze zabezpieczające.

W nowym modelu DX165W-5 można zamontować wszystkie dostępne obecnie opcje dodatkowe, takie jak wysięgnik łamany, ramię krótkie lub długie, opony podwójne lub pojedyncze oraz przewody hydrauliczne.

Więcej informacji na temat sprzętu budowlanego Doosan znajduje się na stronie internetowej: www.maszynybudowlane.pl