Dwudziestego września na torze W Jastrzębiu stanęło w szranki 10-ciu finalistów 9-mej Edycji Konkursu Optifuel Challenge w Polsce. Zmagania były podzielone na część teoretyczną i jazdy: dokładnie w ten sam sposób są rozgrywane finały europejskie organizowane przez Renault Trucks SAS.

Test teoretyczny składał się z 20 pytań dotyczących funkcjonalności pojazdu związanych z oszczędzaniem paliwa: zasada działania Optivision, inteligentnego wolnego koła Optiroll, logika trzech „Eco-Leveli” oraz podstawy reguł jazdy racjonalnej. Ważną część sprawdzianu stanowił materiał nawiązujący do istotnych zmian produktowych w pojazdach dalekobieżnych gamy T „MY 2019”. Część praktyczna w półfinale polegała na pokonaniu zestawem (ciągnik Renault Trucks T520High Sleeper Cab) obciążonym 22 tonami ładunku trasy w okolicy Autodromu Jastrząb. Jak zawsze w konkursie Optifuel Challenge, ciężarówkę należy prowadzić tak, aby uzyskać możliwie najniższe zużycie paliwa oraz najwyższą prędkość średnią z poszanowaniem ograniczeń prędkości i pozostałych przepisów ruchu drogowego. Zawodnicy zostali podzieleni na 3 grupy a finałowa trójka została wyłoniona metodą pucharową. Finalistą z każdego samochodu była osoba, która zdobyła najwyższą łączną liczbę punktów z testu oraz jazdy.

W ścisłym finale spotkało się trzech kierowców, którzy walczyli o końcowe miejsce na podium oraz o reprezentację naszego kraju w zmaganiach europejskich, które odbędą się w październiku we Francji. Panowie Jacek Maliński (Almal), Kornel Grzybowski (Raben Transport) i Piotr Krahel (Concept Cargo Logistics) wylosowali kolejność przejazdu jednym zestawem (chodzi o zniwelowanie potencjalnych różnic pomiędzy egzemplarzami bliźniaczych ciężarówek). Próba polegała na pokonaniu trasy S7 pomiędzy węzłami Szydłowiec i Radom. Ponownie zwycięzcą zostawał kierowca, który wypracował idealny kompromis pomiędzy wysoką prędkością średnią a niskim zużyciem paliwa. Pozornie łatwa technicznie trasa okazała się zdradliwa ze względu na bardzo słabo widoczne, ale długie podjazdy, które utrudniały zadanie nawet tak wytrawnym Kierowcom.

Mistrzem Dziewiątej Edycji Konkursu Optifuel Challenge w Polsce i naszym reprezentantem na finale europejskim został Pan Piotr Krahel (25,9 l/100 km i 66,4 km/h) wyprzedzając Panów Kornela Grzybowskiego i Jacka Malińskiego.Finał międzynarodowy odbędzie się już niedługo, 17 października we francuskim Lyonie. Zwycięzca wygra dla firmy T High na własność.

Korzystając z okazji, że finał Optifuel Challenge budzi tak wielkie emocje wśród klientów Renault Trucks, tego samego dnia na torze w Jastrzębiu odbyło się wydarzenie „Renault Trucks – podróż w czasie i przestrzeni”, nawiązujące do rocznicy 125 lecia istnienia marki.

Na licznie zebranych gości czekało wiele atrakcji w trzech strefach.

W pierwszej strefie „dla Podróżników” pokazano 125-letnia historię marki. Zaprezentowano pochodzący z lat 40-tych XX wieku Renault Galion, Renault Magnum Legend numer limitowany 23/99 ( rok prod. 2012)  i pojazd z najnowszej edycji Renault Trucks Adventure 2020. Do dyspozycji gości były m.in. „wehikuł czasu” DeLorean z „Powrotu do przyszłości”, kultowe Cadillaki i wirtualny spacer po Wielkim Kanionie i Nowym Jorku, które przeniosły odwiedzających w klimat kolejnej niezwykłej wyprawy Renault Trucks Adventure 2020. W pierwszej strefie „Dla Podróżników” pokazano 125-letnią historię. W drugiej strefie „Dla Nieustraszonych” goście mogli zmierzyć się z karuzelą BOOSTER o ramieniu 30 m, nabierającej prędkości 100 km/h. Trzech topowych polskich Riderów (w tym rekordzisty Guinnessa w paleniu gumy) pokazało niesamowite show motocyklowe Stunt Wars Poland. Odbyły się także zapierające dech w piersiach pokazy Drift Truck Renault Premium. Uczestnicy imprezy mogli też przetestować swoje umiejętności w ekstremalnych warunkach na płycie poślizgowej, zasiadając za kierownicą samochodów osobowych i ciągników Renault Trucks.

Trzecia strefa „Dla Liczących Kasę” to gratka dla fanów oszczędnej jazdy. Zaprezentowano najnowszej generacji Renault Trucks T MY 2019 faza D ze zmodyfikowanym silnikiem i najnowszym oprogramowaniem sterującym układem napędowym, zmniejszającym spalanie o 6% w stosunku do wersji 2018. Ponadto do dyspozycji Gości były podstawione w pełni załadowane zestawy testowe i każdy mógł wykonać jazdę testową po torze w Jastrzębiu.

Wydarzenie odbyło się przy współudziale Partnerów RTFS ( leasing fabryczny), PKO Leasing, Ergo Hestia, MAK,  Wielton i Alcoa.