Łódzkie kanały naprawiane są zimą ze względu na bezpieczeństwo pracowników ZWIK. W tym okresie nie ma bowiem tak intensywnych opadów deszczu, a tym samym nie ma zagrożenia zalania deszczówką pracujących pod ziemią ludzi. Odnawiane są szczególnie kanały budowane w latach dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku. Naprawy są konieczne, gdyż ścieki, deszczówka oraz gromadzące się gazy powodują erozję ceglanych ścian. Szczególnie narażone na zniszczenie są spoiny między cegłami. Ich znaczny ubytek stanowi zagrożenie dla konstrukcji kanałów. Pracownicy ZWIK wykonują prace remontowe w bardzo trudnych warunkach – w czynnych kanałach, które często mają niewielkie przekroje.
Zanim rozpocznie się uzupełnianie ubytków w ścianach kanały są myte, pozostałości starych spoin usuwane wodą pod ciśnieniem ponad 50 barów. Nowe fugi nakładane są ręcznie. Wykonane są z cementu hutniczego – odpornego na wymywanie, działanie ścieków i gazów.
Załoga ZWIK pracuje pod ziemią z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Ludzie są wyposażeni w czujniki wykrywające obecność gazów (siarkowodoru, tlenku węgla, metanu i poziomu tlenu), mają też założone uprzęże ratunkowe. Na powierzchni czuwa grupa ubezpieczająca z aparatami tlenowymi i windą do ewakuacji pracujących pod ziemią ludzi.
Komentarze (0)