Reklama

AD1A SELEKTYWNA [13.01-28.01.25]

Udział OZE w transporcie w 2030 r. ma wynieść 14,9 proc.

Udział OZE w transporcie w 2030 r. ma wynieść 14,9 proc.
ZM/PAP
08.01.2025, o godz. 10:17
czas czytania: około 2 minut
0

Zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych, w tym pochodzącej z biopaliw w transporcie do 14,9 proc. w 2030 r. przewiduje przyjęty we wtorek przez rząd projekt zmiany ustawy o biopaliwach.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b REGIONALNE Wejherowo 15.01-12.02.25

W założeniach projektu wskazano, że sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej.

Ograniczenie emisyjności transportu w etapach

W 2018 r. transport był zaś odpowiedzialny za 25 proc. emisji gazów cieplarnianych w Unii i jest jedynym z sektorów, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. “Zatem, by osiągnąć cel ogólny, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE, należy podjąć wysiłki na rzecz ograniczenia emisyjności transportu” – podkreśla resort klimatu.

Projekt ustala też cele pośrednie, przewidując, że tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), czyli minimalny udział energii pochodzącej z OZE w transporcie ma wynieść w 2025 r. 9,2 proc., a w latach 2026-2029 – 10 proc. NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.

Cel OZE z wykorzystaniem biokomponentów 

Zgodnie z ustawą realizacja celu OZE jest osiągana przy wykorzystaniu biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych; biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości oraz z odnawialnej energii elektrycznej.

Przyjęty przez rząd projekt uzupełnia ten katalog m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu. Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł też być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG do napędu pojazdów.

Projekt przewiduje, że przy realizacji NCW uwzględnione zostaną – poza paliwami i biopaliwami ciekłym – również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1A SELEKTYWNA [13.01-28.01.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025