Uniwersytet edukuje poznańskie społeczności

Uniwersytet edukuje poznańskie społeczności
jw
11.07.2019, o godz. 8:52
czas czytania: około 2 minut
0

Dlaczego pszczoły zagrożone są wyginięciem? Które obszary w sąsiedztwie są niebezpieczne? Jaka jest rola ogrodów społecznych? Na te i inne pytania spróbują poszukać odpowiedzi - wraz z mieszkańcami - pracownicy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

To wszystko w ramach projektu “Kolaboratorium UAM – program szkoleniowy dla mieszkańców regionu”, który na warsztat z mieszkańcami bierze takie kwestie, jak: korzyści zdrowotne wynikające z aktywnej pracy w ogrodzie, znaczenie ogrodów działkowych w przestrzeni miasta czy też zwrócenie uwagi najmłodszych na procesy zachodzące w mieście.

Celem projektu jest podniesienie poziomu kluczowych kompetencji, odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa, wśród mieszkańców od wieku przedszkolnego do emerytalnego. Ważną jego częścią stanowią zadania realizowane przez pracowników Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM.

Przestrzeń, problemy społeczne  i ogrody działkowe

W Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej w ramach projektu realizowanych jest 8 zadań, w tym działania nakierowane na edukację dzieci. I tak, w ramach “Akademii przestrzeni”, wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym będzie popularyzowana wiedza z zakresu właściwego kształtowania i organizowania przestrzeni publicznych oraz zwrócenie ich uwagi na procesy zachodzące w mieście.

Z kolei “Zielony fitness i wellness” to odpowiedź na współczesne potrzeby wynikające z pogarszającego się stanu zdrowia społeczeństwa (choroby cywilizacyjne), nastających problemów społecznych (wykluczenie, alienacja) oraz częsty brak znajomości dobrych nawyków ruchowych i żywieniowych. Uczestnicy programu – konkretniej seniorzy – zdobędą wiedzę dotyczącą korzyści zdrowotnych płynących z aktywnej pracy w ogrodzie.

Kolejna inicjatywa “Ogrody działkowe – Arka Noego w przestrzeni współczesnych miast i obszarów miejskich” zwraca uwagę na znaczenie ogrodów działkowych w przestrzeni
miejskiej. Wiedza z tego zakresu wydaje się być nadal niewystarczająca, choć w czasach ubożenia flory i fauny ogrody działkowe mogą być swoistą “Arką Noego” – ostoją bioróżnorodności, w tym rezerwuarem rodzimych gatunków roślin i zwierząt.

Wzmocnienie relacji

Celem inicjatywy jest także wzmocnienie relacji uczelni z partnerami społecznymi, jednostkami samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji wspólnych działań na rzecz rozwoju społecznego i gospodarczego. Założenia projektu wpisują się w działania uniwersytetu prowadzone pod hasłem “Trzeciej misji”, rozumianej jako społeczna odpowiedzialność podejmowanych działań naukowych i dydaktycznych.

Projekt wdrożeniowy otrzymał dofinansowanie z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój i będzie realizowany do lutego 2021 r.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024