Prezes UOKiK otrzymał sygnały o tym, że przedsiębiorstwo żądało od odbiorców wody ponoszenia kosztów usuwania awarii przyłączy wodociągowych na odcinku od granicy nieruchomości do miejsca wykonania włączenia do sieci wodociągowej. Może to być uznane za nadużywanie pozycji dominującej spółki, ponieważ zgodnie z uchwałą i wyrokami Sądu Najwyższego tego typu koszty powinny ponosić zakłady wodociągowe.
W oparciu o orzecznictwo SN
– Orzecznictwo Sądu Najwyższego jasno wskazuje, że to wodociągi powinny ponieść koszty naprawy przyłącza także poza granicą nieruchomości odbiorcy – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. – Dlatego wszcząłem postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce, której grozi kara do 10 procent rocznego obrotu.
Prezes UOKiK przypomniał również, że w 2017 r. Sąd Najwyższy w uchwale siedmiu sędziów wyjaśnił kwestie dotyczące definicji przyłączy i ich własności, a w konsekwencji zasad ponoszenia kosztów usuwania awarii. SN uznał też, że przedsiębiorstwo wodociągowe obejmuje władztwo nad przyłączem najpóźniej z chwilą jego połączenia z siecią wodociągową. Uchwała była potwierdzana w wyrokach SN w kolejnych latach.
Od granicy nieruchomości do przyłączenia
Sąd Najwyższy w swoich wyrokach stwierdził m.in., że: przyłącze na odcinku od granicy nieruchomości do połączenia z siecią wchodzi w skład sieci, ponieważ służy do doprowadzenia wody, jest przewodem i jest wykorzystywane w tym celu przez przedsiębiorstwo sieciowe.
Orzecznictwo SN oznacza, że mieszkaniec nieruchomości musi sfinansować budowę przyłącza wodociągowego na całej jego długości, w tym również na odcinku poza granicą swojej nieruchomości. Jednocześnie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przejmując w posiadanie przyłącze z chwilą jego podłączenia do sieci powinno ponosić koszty usuwania awarii odcinka położonego poza granicą nieruchomości odbiorcy.
Obciążanie kontrahentów kosztami, które przedsiębiorca powinien sam ponosić może stanowić nadużywanie pozycji dominującej.
O kompetencjach PGW WP
W powyższym kontekście UOKiK przypomniał również, że od roku 2018 regulatorem rynku wodociągowo-kanalizacyjnego jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie i do kompetencji tego organu należy m.in.:
- zatwierdzanie taryf za dostarczenie wody i odbiór ścieków stosowanych przez spółki wodociągowe,
- opiniowanie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, na podstawie których świadczone są te usługi dla odbiorców,
- rozstrzyganie sporów między przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi a odbiorcami usług w sprawach dotyczących odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, odcięcia dostawy wody, zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego lub odmowy przyłączenia nieruchomości do sieci.
Komentarze (0)