Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Urząd Morski w Gdyni: Półmetek prac na rzece Elbląg i przy budowie mostu w Nowakowie

Urząd Morski w Gdyni: Półmetek prac na rzece Elbląg i przy budowie mostu w Nowakowie
PAP/dom
12.08.2022, o godz. 17:30
czas czytania: około 2 minut
0

Zaawansowanie prac drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską sięga ok. 50 proc. - informuje Urząd Morski w Gdyni. Ta część inwestycji obejmuje prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

Już 17 września zostanie otwarty Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, co stanowi pierwszy etap budowy nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Coraz bardziej zaawansowany jest też drugi etap tej inwestycji, obejmujący prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie.

– Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie robót osiągnęło już półmetek – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Wartość kontraktu – ponad 574 mln

Umowa między inwestorem, tj. Urzędem Morskim w Gdyni, a wykonawcą firmą Budimex SA – została podpisana w kwietniu ubiegłego roku. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.

Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Według inwestora obecnie wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu prefabrykacji.

Trwają roboty wykończeniowe

– Na miejscu mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami – przekazał Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika ds. realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wykonawca drugiego etapu realizuje roboty hydrotechniczne: pogrążanie ścianek szczelnych i ich kotwienie, roboty mikropalowe oraz roboty żelbetowe. W tej chwili przede wszystkim realizowane są roboty kafarowe. Zrealizowane jest 80 proc. pogrążania grodzic, a także ponad połowa mikropali i kleszczy kotwiących tę konstrukcję.

Zaawansowanie kontraktu w 50 proc. 

Cały kontrakt jest zaawansowany w ok. 50 proc. Na budowie pracuje około 200 pracowników i ponad 20 jednostek pływających.

– Planujemy ukończyć pogrążanie grodzic we wrześniu lub październiku. W sierpniu kończymy podpory obiektu mostowego i rozpoczynamy montaż konstrukcji stalowej. Natomiast w październiku rozpoczynamy roboty drogowe, które też planujemy w znacznej części ukończyć w tym roku – zapowiedział Grzegorz Małasiewicz z Budimex SA.

Jak przypomniał Urząd Morski, inwestycja ma być motorem rozwoju gospodarczego woj. warmińsko-mazurskiego, w szczególności rozwoju portu w Elblągu i wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie 100 km.

Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024