“Nowelizacja przedmiotowego rozporządzenia ma na celu rozszerzenie katalogu informacji podatkowych przesyłanych naczelnikom urzędów skarbowych przez organy rejestrujące pojazdy o rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie pojazdu oraz wartość pojazdu wskazaną w dokumencie potwierdzającym nabycie pojazdu (…)” – podano w uzasadnieniu do projektu.
Jak dodano w uzasadnieniu, pozyskiwanie tych danych usprawni dokonywanie czynności sprawdzających bez udziału podatnika. Nie będzie już konieczności wzywania podatnika do urzędów skarbowych w celu złożenia wyjaśnień czy przedłożenia dokumentów.
„Z uwagi na brak informacji odnośnie do rodzaju dowodu własności pojazdu (umowa sprzedaży, umowa darowizny lub inna, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o nabyciu prawa własności), a w szczególności czy umowa była potwierdzona fakturą VAT, niezbędne jest wzywanie podatnika do złożenia w tej sprawie wyjaśnień bądź przesłania kopii dokumentu potwierdzającego nabycie pojazdu dla stwierdzenia czy transakcja skutkowała powstaniem zobowiązania podatkowego. Informacja o wartości pojazdu wskazanej w dokumencie potwierdzającym nabycie pojazdu usprawni badanie podstaw opodatkowania zarówno w podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn, VAT, jak i podatku dochodowym” – podano w uzasadnieniu.
W opinii resortu finansów, dzięki nałożeniu na urzędy rejestrujące pojazdy obowiązki przekazywania informacji o rodzaju dokumentu potwierdzającego nabycie oraz wartości pojazdu spadną koszty działalności służb skarbowych.
W rozporządzeniu MF pojawił się także otwarty katalog dokumentów, które mogą potwierdzać nabycie pojazdu. Taką rolę może spełniać umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa o dział spadku, umowa o zniesienie współwłasności, faktura potwierdzająca nabycie oraz prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie w 3 miesiące od chwili jego ogłoszenia.
Komentarze (0)