Jak podkreślił wicemarszałek Małopolski Łukasz Smółka, województwo systematycznie inwestuje w transport kolejowy i kupuje kolejne pociągi. Aktualnie realizowane jest m.in. zamówienie na cztery nowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) typu Elf2.
– Pierwszy pojazd przeszedł pozytywnie badania homologacyjne dla danego typu i jest w trakcie oczekiwania na zezwolenie. Kolejne pojazdy są w trakcie produkcji – wskazał Smółka.
Zdaniem prezesa Pesy Krzysztofa Zdziarskiego, produkcja zamówionych przez Małopolskę pojazdów przebiega zgodnie z planem.
– Pierwsze Elfy2 są już po testach homologacyjnych i powinny dotrzeć do Krakowa jeszcze w czerwcu – zapowiedział.
Zakupiony tabor będzie jeździł na liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) na terenie Małopolski: SKA 1 Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kopalnia, SKA2 Sędziszów – Kraków Główny – Skawina, SKA3 Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.
Samorząd województwa podpisał umowę z Pesą na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf2 w październiku 2019 r. Kontrakt dotyczy wersji czteroczłonowej. Koszt zakupu taboru wraz z pięcioletnią kompleksową usługą utrzymaniowo-serwisowo-naprawczą został określony na 109,7 mln zł.
Zakup jest współfinansowany ze środków europejskich. Niskopodłogowe Elfy2 mogą się poruszać z maksymalną prędkością eksploatacyjną 160 km/h. W wersji czteroczłonowej posiadają 200 miejsc siedzących. Wyposażono je m.in. w klimatyzację, bezprzewodowy dostęp do internetu, monitoring i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Jak przypomniały władze województwa, w trakcie realizacji jest już kolejny kontrakt na zakup taboru kolejowego o wartości ponad 245 mln zł zawarty z nowosądecką firmą Newag. Przedmiotem zamówienia jest dostawa dziewięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls2.
W sumie samorząd Małopolski posiada 29 nowoczesnych EZT, które są przekazane Kolejom Małopolskim oraz Polregio do obsługi tras kolejowych w regionie.
Komentarze (0)