Po roku prac zakończyła się rewitalizacja ulicy Chłodnej. Należąca przed wojną do najładniejszych warszawskich ulic, Chłodna znów jest wizytówką dzielnicy.

Inwestycja, która rozpoczęła się 14 września ubiegłego roku polegała na przebudowie ulicy Chłodnej i Elektoralnej na odcinku 900 metrów, od al. Jana Pawła II do ul. Żelaznej. Projekt rewitalizacji Chłodnej opierał się na powrocie do niegdysiejszej świetności ulicy i jej reprezentacyjnego charakteru przy użyciu licznych, zachowanych mimo wojennych zniszczeń historycznych elementów.To najważniejsze przedsięwzięcie realizowane w tym roku przez Dzielnicę Wola a finałem działań będzie święto ulicy inaugurujące jej nowe oblicze, które odbędzie się 1 października.

Rewitalizacja pozwoliła wydzielić w północnej części ulicy szeroki deptak połączony ze skwerem przy kościele św. Boromeusza. Ważną częścią projektu była budowa pomnika upamiętniającego, utworzone podczas wojny u zbiegu Chłodnej i Żelaznej przejście pomiędzy małym i dużym gettem. Kładkę upamiętnia świetlna instalacja, dokładnie odpowiadająca wysokości i lokalizacji historycznego przejścia. W specjalnych wizjerach, opartych na założeniach fotoplastykonu, zainstalowanych w podstawach konstrukcji, można zobaczyć stare fotografie, ilustrujące historię ulicy.

Rewitalizacja to także uporządkowanie zieleni miejskiej i małej architektury. Na skwerach po obu stronach kościoła św. Karola Boromeusza, posadzono 60 drzew i ponad 780 krzewów. Wzdłuż ulicy pojawiło się 46 stylizowanych latarni, tzw. pastorałów, które nawiązują do architektury przedwojennej Warszawy.

Projekt rewitalizacji ul. Chłodnej z Elekcyjną został wykonany zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków. Koszt rewitalizacji wyniósł ok. 13 mln zł. Zakres prac obejmował przebudowę ulic z historycznego bruku (XVIII-wieczna kostka rzędowa kamienna) oraz nawierzchni asfaltowych o łącznej powierzchni ok. 13 000 m2 i chodników o powierzchni ok. 6000 m2. Rewitalizacja obejmowała także przebudowę skwerów po obu stronach kościoła oraz przełożenie zabytkowych torów tramwajowych (o rozstawie torów 1525 mm), przebudowę odwodnienia i oświetlenia ulicznego.

źródło: um.warszawa.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj