„Pasażer będzie mógł za podróż Warszawskim Transportem Publicznym zapłacić kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem z uruchomioną funkcją płatniczą NFC, aplikacją mobilną lub skasować bilet papierowy z kodem QR” – czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Warszawa.
Nowe i tradycyjne sposoby
Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą WSB planowane jest na drugi kwartał 2025 roku. Obsługę systemu zapewnią zdalny internetowy portal pasażera, aplikacja mobilna lub tradycyjne kanały obsługi. Nadal będą mogły być używane Karty Miejskie i bilety papierowe z kodem QR (a nie, jak obecnie, z paskiem magnetycznym).
Nowy system biletowy WSB pozwoli na optymalizację kosztów podróży, dostosowanie ceny do rzeczywistego wykorzystania środków transportu, a w przyszłości da możliwość wprowadzenia płatności za liczbę przejechanych przystanków lub kilometrów.
Łatwiejsze będzie także planowanie podróży dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej i portalowi pasażera. Wystarczy, że wyznaczymy cel podróży, a system dobierze najlepszą dla nas trasę. Ponadto system będzie przekazywał aktualne informacje o zmianach w komunikacji miejskiej.
Cyfrowe nośniki
Pasażer nie będzie musiał kupować biletów w automacie biletowym lub innym punkcie sprzedaży. Zamiast kasować tradycyjny bilet, na ekranie nowego kasownika zaznaczy wybrany bilet lub liczbę biletów i zapłaci za przejazd kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem z uruchomioną funkcją płatniczą NFC. Bilet zostanie przypisany cyfrowo do użytego nośnika.
W przyszłości z WSB będzie jeszcze prościej – zamiast wybierać bilet na ekranie kasownika, wystarczy przyłożenie karty płatniczej, smartfona lub smartwatcha z uruchomioną funkcją płatniczą NFC do czytnika w kasowniku podczas wsiadania do pojazdu, co będzie jednoznaczne nie tylko z zakupem biletu, ale także z jego skasowaniem. Przy wysiadaniu także trzeba będzie przyłożyć do kasownika tę samą kartę lub inny użyty nośnik. W ten sposób zostanie pobrana opłata za przejazd.
Rozwiązanie to polega na inteligentnym, automatycznym rozliczaniu opłat za przejazdy po zakończeniu dnia – na podstawie liczby i czasu przejazdów oraz stref taryfowych, w których następowały wejścia i wyjścia ze środków transportu (poprzez uwzględnienie biletów jednorazowych, minutowych lub kombinacji tych biletów). System naliczy najkorzystniejszą dla pasażera opłatę, przy czym ostateczna opłata nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego.
Wykonawca
„Wykonawca WSB wybierany jest w formie dialogu konkurencyjnego. Ta forma zamówienia publicznego polega na tym, że w odpowiedzi na ogłoszenie zainteresowani wykonawcy (którzy spełnią wstępne warunki postawione przez zamawiającego), mogą składać wnioski o dopuszczenie o udziału w postępowaniu” – czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Warszawa.
Zamawiający z oferentami, którzy zakwalifikowali się do udziału w postępowaniu, prowadzi dialog z w zakresie zaproponowanych przez nich rozwiązań technicznych i warunków współpracy przy WSB. Po jego zakończeniu doprecyzowuje swoje wymagania i zaprasza ich do składania ofert. Zastosowanie takiej procedury pozwala zamawiającemu na dokładniejsze określenie swoich potrzeb i wymagań.
Dzięki rozmowom z potencjalnymi dostawcami można także lepiej zrozumieć dostępne na rynku technologie i rozwiązania, co pozwala na dokładniejsze opracowanie wymagań systemu, który warszawski ZTM chce zamówić.
Komentarze (0)