Lepiej pić wodę, nawet gazowaną, niż napoje dietetyczne z dodatkiem słodzików. Do takich wniosków doszli specjaliści z Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Wyniki prowadzonych przez dwa lata badań opublikowali na łamach pisma „Circulation”.

Eksperci w dziedzinie odżywiania, lekarze i naukowcy przez dwa lata analizowali różne prace naukowe, które dotyczyły wpływu na zdrowie napojów dietetycznych, czyli takich, w których cukier zastąpiony został niskokalorycznymi słodzikami.

Autorzy tych prac zastanawiali się, jaki jest wpływ tych produktów na ryzyko demencji, udaru mózgu czy innych problemów zdrowotnych. Na tej podstawie eksperci ocenili, że wciąż zbyt mało jest dowodów na to, że picie napojów dietetycznych może szkodzić naszemu zdrowiu.

Lepsza woda niż napoje 

Jak napisali eksperci, wiele osób pije napoje dietetyczne, aby w ten sposób ograniczyć spożycie napojów słodzonych cukrem.

– Wiele słyszeliśmy o potencjalnie szkodliwym działaniu niskokalorycznych substancji słodzących, ale w większości są to spekulacje. My musimy się posługiwać wiarygodnymi danymi. Najlepszą radą, jaką możemy dać teraz, jest zmniejszenie konsumpcji tych napojów i unikanie ich nadmiernego spożycia – powiedziała wiceprzewodnicząca grupy ekspertów Alice H. Lichtenstein, dyrektor Cardiovascular Nutrition Laboratory na Tufts University w Bostonie.

Autorzy badań odradzają więc regularne, długotrwałe spożywanie napojów dietetycznych, zwłaszcza u dzieci. Ich zdaniem, o wiele lepszym rozwiązaniem jest picie wody, także gazowanej czy aromatyzowanej, ale bez cukru.

Ograniczone spożycie 

W ostatnich latach w Stanach Zjednoczonym można zauważyć spadek konsumpcji zarówno napojów słodzonych cukrem, jak i substancjami niskokalorycznymi. Jeszcze kilkanaście lat temu dorośli Amerykanie wypijali ok. 170 ml napojów dietetycznych dziennie. W ostatnich latach spadło ono o blisko połowę. Blisko o połowę zmniejszyło się spożycie napojów słodzonych cukrem. Podobny spadek odnotowano także u dzieci.

Źródło: PAP, Polskie Radio

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj