Wodociągi Chrzanowskie, choć nie są właścicielem popularnej „tamy”, to zgodnie z wydanymi wiele lat temu decyzjami odpowiadają za piętrzenie wody w zbiorniku Chechło. Wiąże się to ze sporymi wydatkami na utrzymanie wałów oraz jazu.
Remont zabezpieczający infrastrukturę
Gruntowny remont infrastruktury zapewniającej bezpieczne gromadzenie się wody, to kolejne wyzwanie dla chrzanowskiej spółki wod-kan.
– Staramy się o środki unijne ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), dla obszaru funkcjonalnego Chrzanowa – informuje Łukasz Brzózka, prezes Wodociągów Chrzanowskich. – Przy okazji podkreślę, że zadanie to zostało wpisane do strategii ZIT, co daje nam realną szansę na pozyskanie środków z tych funduszy.
Do końca bieżącego roku ma zostać przygotowana dokumentacja projektowa, a jeśli wszystko przebiegać będzie zgodnie z planem i Wodociągi Chrzanowskie otrzymają dotację, to prace zabezpieczające będą mogły ruszyć już w przyszłym roku.
Dodajmy, że koszt gruntownej modernizacji przekroczy 7 milionów złotych.
Techniczne obniżenie poziomu wody
Od kilku lat „nad tamą” obniża się poziom lustra wody. Przyczyną tego rodzaju działań są względy bezpieczeństwa, w związku ze stanem wałów, ale również czynnikami naturalnymi. Dopływ Chechła jest też coraz mniejszy, na co mają wpływ długotrwałe okresy suszy. Natomiast gruntowna przebudowa wałów może pomóc w podwyższeniu lustra wody.
– Zbiornik powinien dziś pełnić również funkcję przeciwpowodziową i posiadać niezbędną rezerwę na czas ewentualnych wielkich ulew – zaznacza prezes Wodociągów Chrzanowskich. – Dlatego ta inwestycja jest tak istotna dla bezpieczeństwa naszych okolic.
Przemysł i kąpieliska
Zalew Chechło ma powierzchnię ok. 54 ha. To sztuczny zbiornik, który powstał w połowie ubiegłego wieku, a gromadzona w nim woda wykorzystywana była przez duże zakłady przemysłowe z Trzebini i Chrzanowa.
Natomiast dzięki modernizacji z 2019 roku, część zbiornika w sezonie letnim pełni obecnie funkcję kąpieliska.
Chechło cieszy się także dużą popularnością wśród wędkarzy i fanów sportów wodnych.
Komentarze (0)