Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Wsparcie samorządów dla zielonej energii i klimatu

Wsparcie samorządów dla zielonej energii i klimatu
Adriana Skorupska, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
15.06.2015, o godz. 12:26
czas czytania: około 7 minut
0

Polskie samorządy coraz częściej angażują się w działania z zakresu energii i klimatu. Wykorzystując doświadczenia zagranicznych partnerów, członkostwo w międzynarodowych sieciach oraz udział w krajowych i zagranicznych programach, we współpracy z przedsiębiorcami budują farmy wiatrowe i biogazownie, ale też sprzeciwiają się kopalniom odkrywkowym.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Samorządy potrafią też skutecznie szukać wśród swoich zagranicznych partnerów wsparcia w realizacji celów lokalnych, np. przy akcjach protestacyjnych. Przykładem jest sprzeciw wobec kopalni odkrywkowych. Podczas akcji „ludzki łańcuch” spotykają się mieszkańcy polskich i niemieckich miejscowości, w których planuje się budowanie kopalni. Do Ogólnopolskiej Koalicji „Rozwój Tak – Odkrywki Nie” przyłączyły się też organizacje lokalne i międzynarodowe. Z kolei przedstawiciel Koalicji był jednym z sygnatariuszy moratorium, w efekcie którego Zgromadzenie Narodowe Walii wprowadziło zakaz wydobycia węgla metodą odkrywkową.

Polskie samorządy mogą też liczyć na wsparcie instytucjonalne UE. W 2009 r. zorganizowano referenda lokalne w kilku gminach, gdzie zostały odkryte złoża węgla. Pomimo sprzeciwu rząd przyjął plany zakładające budowę kopalń.

Gminy zwróciły się o pomoc do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego. Po wizycie przedstawicieli Komisji w 2013 r. przyjęto raport z misji PE, wzywający rząd do respektowania wyników referendum i dialogu ze społecznościami lokalnymi. Z kolei w Komitecie Regionów działa Komisja Środowiska, Zmiany Klimatu i Energii, która odgrywa rolę forum dyskusji, ale też przygotowuje opinie i dokumenty dla instytucji UE.

Problemy

Większe zangażowanie samorządów w projekty z dziedziny klimatu i energii napotyka w Polsce bariery prawne, finansowe oraz społeczne. Długi proces legislacyjny dotyczący wsparcia OZE blokował przyjęty w 2010 r. rządowy program biogazowania w każdej gminie do 2020 r. Do niedawna nie było też zachęt do rozwoju energetyki obywatelskiej, wspieranej w krajach, z których pochodzą partnerzy polskich samorządów.

Nowa ustawa o OZE może być impulsem do rozwoju sektora, szczególnie w mniejszych gminach, ale nie zadziała automatycznie. Nadal na poziomie samorządowym brakuje wiedzy i zasobów kadrowych wystarczających, by prowadzić projekty energetyczne i wgłębić się w skomplikowany aukcyjny system wsparcia OZE. Inwestycje w OZE czy w termomodernizację wymagają długookresowego planowania, a tego większość samorządów dopiero się uczy. Ponadto warunkiem otrzymania dotacji z UE jest opracowanie i wdrożenie przez gminę planu gospodarki niskoemisyjnej, co dla wielu stanowi istotną barierę.

Przeszkodą są też obawy mieszkańców przed spadkiem wartości gruntu, hałasem, nieprzyjemnymi zapachami i kłopotami zdrowotnymi. Brakuje rzetelnych konsultacji społecznych, informacji, a często także przejrzystości działań władz lokalnych. Łatwiej radzą sobie z tym gminy, które współpracują z partnerami zagranicznymi, ponieważ potrafią wykorzystać ich doświadczenia. W Kisielicach samorząd zorganizował dla nieprzekonanych wyjazd do niemieckiego partnera, by pokazać, jak w praktyce działają instalacje OZE i na czym polega innowacyjność takich rozwiązań.

Perspektywy

Choć coraz więcej samorządów interesuje się projektami energetycznymi jako formą inwestycji i rozwoju lokalnego, ale też sposobem na zróżnicowanie źródeł energii, zaangażowanie jest bardzo nierównomierne. Współpraca międzynarodowa może być więc ważnym czynnikiem wzmożonej aktywności samorządów, a przykłady innowacyjnych działań są coraz częściej powielane. Samorządy będą odgrywać zatem coraz większą rolę w kształtowaniu myślenia o energetyce i klimacie.

Władze centralne powinny zdać sobie sprawę z roli samorządów w realizacji zarówno polityki klimatycznej (redukcja emisji CO2), jak i energetycznej (rozwój energetyki odnawialnej, prosumenckiej). Z jednej strony odpowiadają one za wdrażanie ustaleń zawieranych na szczeblu unijnym i globalnym, gdzie są już postrzegane jako partnerzy dla rządów i instytucji UE. Z drugiej strony, transformacja sektora energetycznego i konsekwencje zmian klimatu są dla samorządów dużym wyzwaniem. Dlatego udzielane im wsparcie w realizacji nowych zadań musi być bardziej systemowe – finansowe i merytoryczne. Dla gospodarki całego kraju istotne jest ugruntowanie pozycji samorządów w zarządzaniu energetyką, szukanie innowacyjnych rozwiązań, a także pomoc przy angażowaniu się w projekty międzynarodowe, w tym w celu zwiększenia absorpcji funduszy UE. Promowanie osiągnięć społeczności lokalnych poza Polską ma z kolei ważny aspekt wizerunkowy – dzięki temu samorządy, oprócz eksportu polskiej samorządności do krajów Partnerstwa Wschodniego, będą mogły przekazywać też swoje doświadczenia w zakresie energetyki obywatelskiej.

Artykuł pochodzi z Biuletynu PISM nr 58 (1295) z 11 czerwca 2015 r.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024