Zakończono modernizację stopnia wodnego Rędzin na Odrze

Zakończono modernizację stopnia wodnego Rędzin na Odrze
Zuzanna Łaba
01.08.2023, o godz. 10:16
czas czytania: około 2 minut
0

Zakończono remont i modernizację stopnia wodnego Rędzin na Odrze trwających blisko 5 lat – podały w poniedziałek Wody Polskie RZGW we Wrocławiu. W wyniku modernizacji stopień spełnia wymogi określone dla 3. klasy drogi wodnej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Stopień wodny Rędzin powstawał w latach 1916-1926 na 260,7 kilometrze odcinka Odry i jest najniżej położonym stopniem Wrocławskiego Węzła Wodnego. Jego modernizacja trwała pięć lat i kosztowała prawie 60 mln zł, z czego prawie 40 mln zł to środki unijne. Celem inwestycji było podniesienie jakości transportu wodnego i umożliwienie połączeń multimodalnych – podaje PAP.
– W ramach zakończonego projektu wymieniono na nowe zasuwy wraz z prowadnicami zamknięcia przęsła środkowego jazu oraz segmenty zamknięć przęseł skrajnych jazu. Przeprowadzono remont napędów segmentów, wózków do podnoszenia zasuw i prowadnic, suwnic filarowych, kładek komunikacyjnych oraz konstrukcji mostu. Powstały też nowe zamknięcia remontowe – poinformowały w poniedziałek w komunikacie Wody Polskie.

Naprawy ogólnobudowalne

Z kolei naprawy ogólnobudowlane obiektu obejmowały pokrycia dachowe, stolarkę okienną i drzwiową, tynki, okładziny kamienne, betonowe na filarach i przyczółkach. Wymieniono wewnętrzną instalację elektryczną, zamontowano nowe systemy sterowania jazem oraz monitoringu. Przebudowano również ubezpieczenia dna rzeki powyżej i poniżej jazu oraz ubezpieczenia brzegowe w obrębie awanportu górnego śluz i języka rozdzielczego pomiędzy jazem i śluzami, czyli:

  • prawostronnej skarpy brzegowej na długości 72 m,
  • cypla rozdzielczego pomiędzy śluzami na długości około 200 m,
  • a także cypla rozdzielczego pomiędzy jazem i śluzami na długości około 550 m.

Dwie śluzy żeglugowe

W ramach stopnia wodnego Rędzin działają dwie śluzy żeglugowe wraz z awanportami (górnym i dolnym) zlokalizowane na prawym brzegu oraz trzyprzęsłowy jaz. Skrajne przęsła jazu wyposażone są w zamknięcia segmentowe o wysokości 2,5 m. Przęsło środkowe jest wyposażone w 8 prowadnic z zamontowanymi na nich zasuwami o wysokości 4,6 m, które służą do zamykania przepływu wody – podaje Wroclife.

Przęsło zasuwowe obsługiwane jest z mostu kratowego o długości 51 m. Konstrukcja mostu stanowi zaś jednocześnie bazę oporową dla prowadnic zasuw, a pomost wyposażony jest w tor dla wind wózków do podnoszenia zasuw i prowadnic. Segmenty o długości około 30 m stanowią zamknięcia skrajnych przęseł i są chowane w obrys progu jazu.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024