Zaktualizowany Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego [aktualizacja 2021/2022 z 3 marca 2022]

Zaktualizowany Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego [aktualizacja 2021/2022 z 3 marca 2022]
09.03.2022, o godz. 11:53
czas czytania: około 4 minut
0

3 marca 2022 roku Rada Ministrów przyjęła Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego (aktualizacja 2021/2022). KPZK to jeden z najważniejszych dokumentów planistycznych z zakresu zarządzania kryzysowego. Co znajdziemy w tym dokumencie? Jakie zagrożenia uwzględnia KPZK oraz jakie zadania i obowiązki przypisane są do poszczególnych uczestników zarządzania kryzysowego - zarówno w fazie zapobiegania jak i przygotowania na wypadek wystąpienia różnego rodzaju zagrożeń?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego wskazuje najważniejsze zagrożenia wraz z informacją kto (który organ), co i w jaki sposób powinien realizować przed i po wystąpieniu tych zagrożeń – sytuacji kryzysowych. Pokazuje właściwe rozwiązania proceduralno-organizacyjne i daje gotowe rozwiązania – algorytmy postępowania, zarówno dla instytucji wiodących, jak i współwykonawców – standardowe procedury operacyjne czy moduły zadaniowe.

To dokument wyjściowy w procesie planowania cywilnego na szczeblu centralnym i wojewódzkim

Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego (KPZK) jest dokumentem planistycznym, przygotowanym przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa we współpracy z ministerstwami, urzędami centralnymi i województwami, w oparciu o ustawę o zarządzaniu kryzysowym. Został opracowany w szczególności na potrzeby Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów.

Jak często jest aktualizowany KPZK?

KPZK, zgodnie z ustawą o zarządzaniu kryzysowym, jest aktualizowany nie rzadziej niż raz na dwa lata, jednak również wtedy, gdy w wyniku uruchomienia procedur zostanie stwierdzona potrzeba wprowadzenia korekty, bądź uzupełnienia danej procedury lub w przypadku zmiany aktów prawnych, mających znaczenie dla funkcjonowania KPZK.

Modułowa budowa KPZK

W aktualizacji Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego w 2018 wprowadzono moduły zadaniowe, które ułatwiają proces planistyczny oraz podejmowanie decyzji już w czasie sytuacji kryzysowej. Wcześniej podejście modułowe było testowane podczas przygotowań do Turnieju Euro 2012, Światowych Dni Młodzieży oraz Szczytu NATO w Warszawie. Istotą modułów jest ich uniwersalizm – ten sam moduł może być wykorzystany przy różnych zagrożeniach, np. moduł „Zapewnienie bezpieczeństwa sanitarno-epidemiologicznego na terenie kraju” może być wykorzystany zarówno przy zagrożeniu powodzią, epidemii, jak i zdarzeniu terrorystycznym.

W Planie wyszczególniono ponad 190 modułów, które obejmują spektrum działań realizowanych przez Prezesa Rady Ministrów, każdego ministra kierującego działem administracji rządowej, szefów ABW i AW, wojewodów oraz dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Każdy moduł to zestawienie szczegółowych przedsięwzięć i sposobu ich realizacji. Moduły te pogrupowano w katalogi (oddzielnie dla każdego wykonawcy) od I do XXXV. Gospodarzem każdego katalogu jest konkretny minister lub wojewoda – czytamy na stronie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Na przykład w sytuacji kryzysowej jaką jest powódź, przypisanie są katalogi realizowane m.in. przez ministrów właściwych do: spraw wewnętrznych, administracji publicznej, zdrowia, transportu itd. Gdy wystąpi sytuacja kryzysowa, podmiot wiodący (minister/wojewoda) wybiera zestaw katalogów, który ma być realizowany. Konkretne moduły z danego katalogu uruchamia właściwy minister, w uzgodnieniu z podmiotem wiodącym. Każdy z podmiotów odpowiedzialnych za swój katalog musi przygotować przypisane mu moduły (wg wzoru zawartego w KPZK).

Jakie zagrożenia uwzględnia KPZK?

W KPZK, w siatce bezpieczeństwa zostało zidentyfikowanych 19 zagrożeń: powódź, epidemia, skażenie chemiczne, zakłócenie funkcjonowania systemów i usług telekomunikacyjnych, zakłócenie w systemach energetycznych, paliwowych, gazowych, silny mróz, intensywne opady śniegu, huragan, pożar wielkopowierzchniowy, epizootia, epifitoza, katastrofa morska, susza, upał, skażenie radiacyjne, zbiorowe zakłócenie porządku publicznego, zdarzenie o charakterze terrorystycznym, zakłócenie w funkcjonowaniu sieci i systemów informatycznych oraz działania hybrydowe.

Oczywiście nie wszystkie kryzysy da się przewidzieć. Dzięki wspomnianym modułom KPZK nawet do zdarzenia, które nie zostało zidentyfikowane w procesie planistycznym, można wykorzystać opisane w KPZK moduły – zapewnia Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.

Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego podzielony jest na dwie części – A i B

Część A koncentruje się na działaniach realizowanych na rzecz minimalizacji ryzyka wystąpienia sytuacji kryzysowej i obejmuje zadania realizowane przez organy administracji publicznej w dwóch pierwszych fazach zarządzania kryzysowego: fazie zapobiegania i przygotowania. Część B natomiast, opisuje działania administracji po wystąpieniu kryzysu i zawiera rozwiązania stosowane podczas kolejnych faz: reagowania i odbudowy.

Część A zawiera:

  • charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym dotyczących infrastruktury krytycznej;
  • zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa dla faz: zapobieganie i przygotowanie.

Część B określa:

  • zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa;
  • zadania w zakresie monitorowania zagrożeń;
  • procedury reagowania kryzysowego, określające sposób postępowania w sytuacjach kryzysowych – zestawienie katalogów i modułów zadaniowych ministrów i wojewodów;
  • współdziałanie między służbami uczestniczącymi w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowej;
  • tryb uruchamiania niezbędnych sił i środków, uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowej;
  • zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych;
  • procedury realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego – standardowe procedury operacyjne, w tym związane z ochroną infrastruktury krytycznej;
  • organizację łączności;
  • organizację systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania;
  • zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania na wypadek zagrożeń;
  • organizację ewakuacji z obszarów zagrożonych;
  • organizację ratownictwa, opieki medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej;
  • zasady oraz tryb oceniania i dokumentowania szkód;
  • procedury uruchamiania rezerw strategicznych;
  • priorytety w zakresie ochrony oraz odtwarzania infrastruktury krytycznej;
  • wykaz zawartych umów i porozumień związanych z realizacją zadań zawartych w planie zarządzania kryzysowego;
  • skróty zawarte w Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego;
  • procedurę aktualizacji Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego.

Z poszczególnymi częściami Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego w najnowszej wersji można zapoznać się na stronie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa / Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024