Reklama

AD1A STIHL [01.04-21.04]

Zapaść finansowa gospodarki wodnej – wynik pracy poprzedniego składu MŚ

Zapaść finansowa gospodarki wodnej – wynik pracy poprzedniego składu MŚ
mat
25.01.2016, o godz. 13:29
czas czytania: około 3 minut
0

Minister Środowiska ujawnił błędy poprzedników. Z opublikowanego w piątek bilansu otwarcia w resorcie środowiska wynika m.in., że nie zostały zabezpieczone pieniądze na dokończenie Informatycznego Systemu Osłony Kraju (ISOK), który bez dodatkowych inwestycji nie będzie funkcjonował.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

To nie jedyne zarzuty w dziedzinie gospodarki wodnej, które wymieniał podczas piątkowej konferencji prasowej minister prof. Jan Szyszko. Przeprowadzenie audytu wewnętrznego w resorcie środowiska zostało zlecone przez nowe kierownictwo po objęciu władzy. Jan Szyszko zwrócił uwagę na problemy, które zastał po przejęciu funkcji Ministra Środowiska.

Nieprawidłowości, których doszukano się w sektorze gospodarki wodnej to:

  • Przez 8 lat rządów PO – PSL nie przeprowadzono reformy gospodarki wodnej i nie uchwalono nowej ustawy Prawo wodne wraz z aktami wykonawczymi. Doprowadziło to do naruszeń prawa unijnego i nie spełnienia warunków ex-ante, co grozi cofnięciem dotacji unijnych w gospodarce wodnej w obu perspektywach i narażeniu Polski na kary unijne. Ponadto doprowadziło do zapaści finansowej gospodarki wodnej.
  • Wydano ponad 100 mln zł na dokumenty planistyczne w zakresie gospodarki wodnej, m.in. mapy zagrożenia powodziowego i plany gospodarowania wodami. Dokumenty te zawierają liczne błędy, które blokują rozwój kraju i samorządów.
  • Wydano 300 mln zł na Informatyczny System Osłony Kraju (ISOK), który nie działa. Aby zadziałał konieczne jest wydatkowanie 36 mln zł w 2016 r., na które nie ma zapewnionych środków finansowych.
  • Nie przedłużono ustawy o programie budowy zbiornika Świnna Poręba na 2016 r. Aby zakończyć inwestycję, konieczne jest wydatkowanie 70 mln zł w 2016 r., na które nie ma zapewnionych środków finansowych.
  • W październiku 2015 r. podpisano umowę z Bankiem Światowym na projekt ochrony przed powodzią w dorzeczu Odry i Wisły o wartości 1,2 mld euro i pośpiesznie ogłoszono przetargi na łączną kwotę ok. 250 mln euro, w sposób wykluczający udział polskich firm.
  • Pozostawiono bez finansowania dokończenie budowy stopnia wodnego Malczyce na Odrze. Jednocześnie w 2008 r. zwiększono kwotę na wykonanie z 404 mln zł na 789 mln zł, a w roku 2014 na kwotę 1 415 mln zł. Konieczne zerwanie umów z wykonawcą robót w stanie upadłości grozi wielomilionowymi karami.
  • Przesunięto termin wykonania zbiornika Racibórz z 2014 r. na 2018 r. Bez budowy zbiornika Racibórz w przypadku powodzi może dojść do zniszczenia inwestycji we Wrocławskim Węźle Wodnym.

Czytaj także >>> Bilans otwarcia Ministerstwa Środowiska: były zaniechania w gospodarce odpadami

Niedociągnięcia pojawiły się także w obszarze gospodarowania odpadami. Są to m.in. zaniechania w walce z szarą strefą, które o 2 mld zł obniżyły wpływy do budżetu państwa i brak wiarygodnych danych dotyczących wytwarzania, odbioru i przetwarzania odpadów. Audyt wykazał błędy poprzedników również w dziedzinie geologii i gospodarki zasobami naturalnymi, leśnictwa i ochrony przyrody, ochrony powietrza i zrównoważonego rozwój. Ponadto uwidocznił nieprawidłowości w funkcjonowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zaległości na polskim i unijnym podwórku

Bilans otwarcia wykazał 585 zaległych aktów prawnych, w tym 4 Ustawy, 17 Rozporządzeń Rady Ministrów, 388 Rozporządzenia Ministra Środowiska, 175 Zarządzenia Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska zatwierdzające plany zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 a także Uchwała Rady Ministrów – Krajowy Plan Gospodarki Odpadami.

Ponadto toczy się 21 postępowań w sprawie naruszeń prawa UE. Wśród niewykonanych transpozycji dyrektyw Unii Europejskiej, związanych z naruszeniem prawa unijnego, znajdują się m.in.:

  • Dyrektywa Rady 91/676/EWG dotycząca ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego
  • Dyrektywa 2000/60/WE ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/39/UE z dnia 12 sierpnia 2013 r. zmieniająca dyrektywy 2000/60/WE i 2008/105/WE w zakresie substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/118/WE z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu Wody podziemne
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/105/WE w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej

Pełna treść bilansu otwarcia dostępna jest TUTAJ.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024