Zielona transformacja szkół. Hennig-Kloska: 1,3 mld zł na termomodernizację polskich szkół 

Zielona transformacja szkół. Hennig-Kloska: 1,3 mld zł na termomodernizację polskich szkół 
MŁ/PAP
03.09.2024, o godz. 13:45
czas czytania: około 3 minut
0

1,3 mld zł przeznaczymy na termomodernizację szkolnych budynków; to pierwszy etap programu wsparcia zielonej transformacji polskich szkół - poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Jak dodała, inwestycje mogą przynieść szkołom ok. 30 proc. oszczędności w ogrzewaniu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska na wspólnej konferencji z minister edukacji Barbarą Nowacką poinformowała o rozpoczęciu w poniedziałek naboru wniosku w programie “Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”. Środki na realizację programu pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy.

Jak wskazała szefowa resortu klimatu, pieniądze z KPO mogą wspierać nie tylko polską gospodarkę, ale – dzięki programowi zielonej transformacji polskich szkół – również edukację.


 

1,3 mld to dopiero początek

– 1,3 mld zł to pierwszy etap programu. Po jego ocenie będziemy rozpatrywać zwiększenie środków na ten cel. W programie przyjęliśmy, że można składać wnioski na 100 proc. kosztów kwalifikowanych. To pieniądze, które można przeznaczyć na wymianę źródeł ciepła i termoizolację budynków – powiedziała Hennig-Kloska.

Dodała, każda inwestycja będzie objęta audytem energetycznym, który ma ocenić, czy termomodernizacja ograniczyła zapotrzebowanie na energię pierwotną o co najmniej 30 proc.

– Wiemy, że ten efekt po dobrej termomodernizacji jest możliwy. Zainwestowanie pieniędzy w efektywność energetyczną to zaoszczędzone środki, które można przeznaczyć na edukację. To także mniejsza ilość zanieczyszczeń i lepsza jakość powietrza – podsumowała szefowa resortu.

– Zachęcamy wszystkie szkoły i te małe i te duże, i te na terenach wiejskich, w małych miejscowościach, w dużych aglomeracjach o ubieganie się o te środki – zaapelowała Hennig-Kloska.

Podała, że 1,3 mld zł starczy transformację energetyczną 250 szkół, zaznaczając, że to początek programu.

Szefowa MKiŚ zaznaczyła, że inwestycje realizowane w ramach programu muszą zostać zrealizowane do połowy 2026 r. – Wiem, że wiele szkół, wiele samorządów ma gotowe projekty inwestycyjne. Natomiast to czego dotychczas brakowało (…) to wsparcie finansowe tego typu inwestycji – dodała.

Nowoczesna szkoła to nowoczesna infrastruktura

– Dobrze przeprowadzona termoizolacja zimą daje ciepło, pozwala kumulować, zatrzymać to ciepło wewnątrz pomieszczeń, a latem chroni nas przed wysokimi temperaturami dając odrobinę chłodu, zmniejsza, spowalnia proces nagrzewania się sal lekcyjnych – powiedziała ministra klimatu.

Ministra edukacji Barbara Nowacka zaznaczyła, że “nowoczesna szkoła to także nowoczesna infrastruktura”. Zaznaczyła, że szkoła powinna być przykładem dla lokalnej społeczności pokazującym efektywność zielonej transformacji. Wskazała, że samorządy, które skorzystają z programu będą mogły środki zaoszczędzone dzięki termomodernizacji szkół przeznaczyć m.in. na poprawę jakości kształcenia.

– Udało nam się, premierowi Tuskowi i całemu rządowi, odblokować środki z KPO i dzięki tym środkom, o których przecież nasi poprzednicy mówili, że te KPO nie jest nam do niczego potrzebne, pokazujemy w całej Polsce, jak realną zmianę mogą wprowadzić dobrze zainwestowane i sprawiedliwie zainwestowane środki – podkreśliła szefowa MEN.

Nowacka dodała, że dzięki środkom z Unii Europejskiej tworzone są programy, które realnie przyniosą Polkom i Polakom konkretne zmiany. “Odpowiadamy na potrzeby, nadrabiamy wieloletnie zaniedbania, wprowadzamy też ten bardzo istotny komponent edukacyjny” – zaznaczyła. Według niej, dzięki programowi dzieci na “namacalnym przykładzie” nauczą się jak ważne jest oszczędzanie energii i “jak ważna jest rola państwa, które może wesprzeć, które nie opowiada wyłącznie co by chciało robić, tylko realnie to robi”.

– Dzieci w szkole będą widziały, jak szkoła się zmienia, jak poprawiają się warunki termiczne w szkole, będą słyszały od nauczycieli, od dyrektorów jak dobrze wpływa to na funkcjonowanie szkoły, na rachunki. Będą widziały, jak wpływa to na lokalne środowisko, że mogą oddychać czystszym, świeższym powietrzem – wyliczała.

– Program pokazuje, jak ważna jest dla nas edukacja, jak ważna jest zielona transformacja i jak ważne jest środowisko – podsumowała ministra edukacji. 

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024