– Prawdopodobnie najistotniejszą zmianą (z punktu widzenia możliwości prowadzenia działalności na podstawie posiadanej decyzji) jest proponowana modyfikacja § 11 rozporządzenia– oceniają Joanna Kostrzewska i Dagmara Czajka w tekście opublikowanym na stronach Ziemski & Partners Kancelaria Prawna.
Paragraf 11
Modyfikacja polega na uznaniu, że jeżeli instalacja MBP jest eksploatowana w dniu wejścia w życie Rozporządzenia MBP w oparciu o decyzję odpadową, to do procesu mechaniczno – biologicznego przetwarzania instalacji oraz odpadów powstających w tym procesie stosuje się wymagania określone w tej decyzji – a nie w wynikające wprost z litery rozporządzenia.
„Prawomocne decyzje administracyjne wydane przed dniem wejścia w życie przepisów rozporządzenia zmienianego stanowią prawa nabyte podmiotów” – czytamy w uzasadnieniu drugiej wersji nowelizacji rozporządzenia MBP.
Prawa nabyte, o których mowa powyżej zachowają zatem moc wiążącą. Jak długo? „Co do zasady, warunki określone w decyzji zachowują ważność na czas, na jaki zostały wydane” – czytamy w uzasadnieniu.
W przywoływanym wyżej komentarzu Joanna Kostrzewska i Dagmara Czajka zauważają, że wprowadzenie ww. przepisu przejściowego ma istotne znaczenie dla branży „odpadowej”, ponieważ pozwala na prowadzenie instalacji MBP w oparciu o posiadaną decyzję „bez obaw” o konieczność jej niemal „natychmiastowego” dostosowania do wymagań Rozporządzenia MBP i wymierzenia sankcji w przypadku braku spełnienia tych wymagań.
Inne zmiany
Kolejne zmiany to w projekcie zdecydowano się na usunięcie wymogu oznaczenia rodzajów odpadów przy użyciu „ex” (zarówno w przypadku odpadów powstających w części mechanicznej, jak i biologicznej). Rada RIPOK zwracała wcześniej uwagę na to, że wprowadzenie kodów z „ex” spowodowałaby obligatoryjną zmianę decyzji administracyjnych w instalacjach komunalnych oraz u kontrahentów z nimi współpracujących.
Projekt zakłada uchylenie § 10, dotyczącego stosowania Konkluzji BAT. Konsekwentnie usunięto odesłanie do tego przepisu w przypadku instalacji MBP niewymagających pozwolenia zintegrowanego. Zrezygnowano także z zamkniętego katalogu odpadów, jakie mogą powstać w wyniku mechanicznego przetwarzania odpadów oraz biologicznego przetwarzania odpadów. Umożliwiono także kontynuowanie biologicznego procesu przetwarzania w pryzmach.
W drugiej wersji noweli zrezygnowano z odwoływania się do pojęcia „budynku” oraz zaproponowano, że rozładunek i mechaniczne przetwarzanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych powinien być prowadzony w „obiekcie budowalnym” – co skutkować będzie poluzowaniem wymogów dla obiektów, w których dokonywane będzie rozładunek i przetwarzanie odpadów.
Dwa dni na uwagi
Na wniesienie uwag do poczynionych zmian resort klimatu pozostawił jedynie dwa dni robocze. Dlaczego tak mało? „Skrócenie terminu opiniowania wynika z faktu, że ww. projekt rozporządzenia był już przedmiotem uzgodnień. Jednocześnie uprzejmie informuję, że nieprzedstawienie stanowiska w wyznaczonym terminie pozwolę sobie uznać za uzgodnienie treści projektu” – czytamy w piśmie podpisanym przez Jacka Ozdobę, wiceministra klimatu i środowiska.
Krytyka środowiska
Poprzednie rozporządzenie w sprawie MBP pochodziło z roku 2014. Uzupełniła je Decyzja Wykonawcza Komisji (UE) 2018/1147 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do przetwarzania odpadów. W opinii wielu przedsiębiorców oba te uzupełniające się akty stanowiły wystarczającą podstawę do działań instalacji MBP.
Mimo tych opinii Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecydowało się jednak na publikację dodatkowego rozporządzenia. Przede wszystkim uszczegółowiającego i listującego zasady stref rozładunku odpadów, szczegółowe warunki prowadzenia procesów biologicznych – czas, frakcje, parametry fizyczne.
– Zastanawiam się po co to zrobiło. W tym rozporządzeniu nic się nie nam nie podoba. Tak szczegółowe regulacje są zupełnie niepotrzebne. Najlepiej, żeby to rozporządzenie w ogóle nie powstało – komentował prof. dr. hab. inż. Małgorzata Gotowska, ekspert Politechniki Bydgoskiej.
Jednak powstało. Obowiązuje od stycznia b.r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecydowało się przedstawić projekt noweli tego rozporządzenia 21 czerwca 2023 r. Obecną próbę zmiany treści noweli można uznać za resortową autopoprawkę.
Projekt nowelizacji rozporządzenia MBP skierowany do konsultacji
Komentarze (0)