Pierwszy na świecie komercyjny statek towarowy częściowo napędzany ogromnym latawcem wypłynął w dziewiczy rejs przez Ocean Atlantycki z Niemiec do Wenezueli.

Celem tego projektu współfinansowanego z unijnego programu LIFE+ jest ograniczenie zużycia paliwa przez zastosowanie innowacyjnego wiatrowego systemu napędowego opartego o ogromny latawiec pociągowy.

Statek niemieckiej produkcji "MS Beluga Skysails" jest 122-metrowym frachtowcem napędzanym olejem napędowym i wyposażonym w sterowany komputerowo latawiec o powierzchni 160 metrów kwadratowych lecący 183 metry nad dziobem statku.

Według jego projektantów, zastosowanie systemu latawca pociągowego może doprowadzić do redukcji średnich rocznych kosztów paliwa zużywanego przez statek o 10-35 procent, w zależności od panujących warunków wiatrowych. Dzięki pełnemu wykorzystaniu energii wiatrowej w optymalnych warunkach wiatrowych, szacują oni również, że zużycie paliwa można czasowo ograniczyć nawet do 50 procent.

źródło: cordis.europa.eu

Envicon poniżej wpisu
UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj