15 tysięcy źle zaparkowanych hulajnóg usuniętych na koszt właścicieli

15 tysięcy źle zaparkowanych hulajnóg usuniętych na koszt właścicieli
Bartłomiej Leśniewski
14.08.2024, o godz. 11:52
czas czytania: około 2 minut
0

W ciągu roku w Krakowie na koszt firm wypożyczających hulajnogi elektryczne zostało usuniętych ponad 15 tys. źle zaparkowanych pojazdów tego typu. Dzięki czemu miasto zaoszczędziło prawie 170 tys. złotych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Na początku sierpnia ubiegłego roku krakowski Zarząd Transportu Publicznego, w związku z brakiem oczekiwanych regulacji ustawowych, w imieniu miasta wynegocjował i podpisał porozumienie o współpracy z firmami, które prowadzą usługę wynajmu hulajnóg elektrycznych. Jak to porozumienie działa w praktyce?

Porządek i bezpieczeństwo

“Porozumienie z firmami Bolt, Lime i Tier miało na celu uporządkować działalność wynajmu hulajnóg elektrycznych w przestrzeni publicznej i wprowadzić zasady funkcjonowania korzystania z hulajnóg, a tym samym poprawić jakość przestrzeni publicznej i zwiększyć bezpieczeństwo przemieszczających się pieszych” – czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Kraków.

W związku z podpisanym porozumieniem ZTP przygotował obszar relokacji, a także wyznaczył na początku 170 punktów mobilności, w których powinno się pozostawić i wypożyczyć hulajnogę. Miejsca te są odpłatnie dzierżawione przez operatorów na potrzeby usługi wynajmu hulajnóg elektrycznych.

Następnie ZTP wyłonił w przetargu firmę, której zadaniem jest relokacja źle pozostawionych hulajnóg. Po zakończeniu sezonu zimowego, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców strefa, w której obowiązują wynegocjowane zasady, została poszerzona prawie dwukrotnie, co spowodowało zwiększenie liczby punktów do 323. Dodatkowo do porozumienia od momentu rozpoczęcia swojej działalności w kwietniu tego roku dołączył kolejny operator Traficar.

Rozwiązania organizacyjne

Podsumowując pierwszy rok funkcjonowania porozumień od sierpnia ubiegłego roku zostało zrelokowanych ponad 15 tys. hulajnóg. Kwota, którą musiałoby ponieść miasto, za wykonaną pracę wynosiłaby prawie 170 tys. złotych. Natomiast z budżetu miasta Krakowa na to zadanie nie jest wydawana ani jedna złotówka, wszystkie koszty związane z relokacją pokrywają firmy prowadzące usługę wypożyczania hulajnóg elektrycznych.

Dodatkowo w trakcie rozmów operatorzy wypracowali wiele rozwiązań technicznych i organizacyjnych mających ograniczyć do minimum sytuacje konieczności relokowania hulajnóg przez miasto, co widać w statystykach z ostatnich miesięcy.

Jednocześnie poza zwrotem kosztów relokacji operatorzy wnoszą opłatę za korzystanie z punktów mobilności, której stawka jest wyznaczana na podstawie obowiązujących przepisów regulujących wysokość opłat za wykorzystanie przestrzeni publicznej na terenie miasta Krakowa na potrzeby prywatnej działalności. Przez pierwszy rok operatorzy wpłacili do budżetu miasta łącznie ponad 200 tys. złotych za wykorzystanie udostępnionej przestrzeni.

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024