Jak informuje TOMRA Collection, dostarcza ona urządzenia do zwracania opakowań po napojach – plastikowych, aluminiowych i szklanych, aby móc je przetworzyć na nowe butelki czy puszki oraz ponownie wykorzystać. Takich maszyn zainstalowała na świecie już 80 tys. Trafia do nich rocznie ponad 40 mld zużytych butelek i puszek.
Jak korzystać z recyklomatów?
Recyklomat to maszyna do zautomatyzowanego zbierania, sortowania i obsługi zwrotu zużytych opakowań po napojach. Pierwszy w pełni zautomatyzowany recyklomat został opracowany przez firmę TOMRA już w 1972 r.
TOMRA zaprezentowała swoją gamę recyklomatów adresowanych zarówno do najmniejszych sklepów jak i największych supermarketów. Urządzenia te wyposażone są w pierwszy tego typu na świecie 360-stopniowy system natychmiastowego rozpoznawania – TOMRA Flow. Kamery umieszczone w formie pierścienia po wszystkich wewnętrznych stronach urządzenia, sprawiają, że pojemniki nie muszą być obracane, aby recyklomat znalazł i zeskanował kod kreskowy. Dzięki temu proces jest znacznie szybszy, ponieważ nie wstrzymuje się pracy urządzenia.
Maszyna jest też czystsza, ponieważ istnieje znacznie mniejsze ryzyko rozlewania się cieczy. Ponadto, recyklomaty mogą przyjmować wszystkie rodzaje pojemników, od kwadratowych kartonów poprzez metalowe puszki po tradycyjne butelki. Okazuje się, że z takich urządzeń konsumenci korzystają chętniej. Z kolei technologia opracowana dla maszyny R1 umożliwia przyjmowanie ponad 100 pojemników jednocześnie.
Jak podaje TOMRA, zainteresowanie tym właśnie recyklomatem jest ogromne, a potwierdzeniem efektywności tego urządzenia może być przykład sklepu K-Citymarket Vantaa Tammisto w Finlandii, w którym odnotowano wzrost oddanych opakowań o prawie 9 mln w ciągu pierwszego roku (z 5,1 do 14 mln). Warto również wspomnieć, że w Finlandii aż 79 proc. konsumentów wykorzystuje zwrot kaucji do płacenia za artykuły spożywcze w miejscu, w którym zwracają opakowania po napojach.
Co w zamian za oddane opakowanie?
Systemy kaucyjne na opakowania po napojach działają poprzez dodanie niewielkiej dodatkowej kwoty kaucji do ceny napoju – np. w plastikowych/szklanych butelkach i aluminiowych puszkach – która jest zwracana konsumentowi, gdy oddaje on puste opakowanie po napoju do punktu zwrotu.
Dodanie wartości finansowej do zużytego opakowania jest motywatorem do zwrotu i, co najważniejsze, uświadamia, że opakowania są cennym zasobem, który można wielokrotnie wykorzystać. W większości krajów, w których funkcjonuje system kaucyjny, konsumenci wykorzystują zwróconą kaucję do zapłacenia za artykuły spożywcze w sklepie, w którym zwrócili pojemniki.
Komentarze (0)