61% osób korzystających z usług cyfrowych obawia się kradzieży tożsamości

61% osób korzystających z usług cyfrowych obawia się kradzieży tożsamości
pap/jw
18.09.2024, o godz. 10:04
czas czytania: około 3 minut
0

Z najnowszego badania EY Future Consumer Index wynika, że 61% osób korzystających z cyfrowych usług, np. aplikacji sklepów internetowych, obawia się, że przekazane tam informacje przyczynią się do kradzieży ich tożsamości. Z kolei 65% badanych planuje zwracać większą uwagę na politykę przechowywania danych przez firmy i marki.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak wskazano w informacji poświęconej badaniu EY Future Consumer Index, 61% ankietowanych wyraża zaniepokojenie, że zgromadzone informacje w używanych przez nich aplikacjach mogą posłużyć do kradzieży tożsamości. “W przeciągu roku ten odsetek urósł aż o 6 punktów procentowych” – zwrócono uwagę.

Wyciek danych z przedsiębiorstwa i śledzenie aktywności

Respondenci obawiają się również wycieku danych z przedsiębiorstwa (59% – wzrost o 6 pkt. proc.), sprzedaży danych do “firmy trzeciej” (58% – wzrost o 5 pkt. proc.) czy ściągnięcia wirusa (58% – wzrost o 6 pkt. proc.) – zauważono.

Największy wzrost niepewności badanych (wzrost o 9 pkt. proc. do 52%) wiąże się jednak ze śledzeniem przez aplikację wszystkich aktywności. Ponadto 50% badanych podejrzewa firmy o szpiegowanie poprzez urządzenia aktywowane głosem, a 54% o nieautoryzowany monitoring informacji.

“Pomimo to wciąż 33% młodszych konsumentów i 30% starszych ściąga aplikacje, gdyż przechowywanie ich danych płatności i adresu dostawy ułatwia dokonywanie zakupów” – podkreślono.



Zagrożenie cyberatakiem

Ponadto 65% konsumentów jest “wysoce zaniepokojona”, że zbierane od nich pliki cookies mogą być niewłaściwie przechowywane, a w konsekwencji wykradzione. 62% boi się, że zebrane o nich dane mogą posłużyć jako element uwiarygadniający podczas cyberataku. Z kolei 49% obawia się ujawniania historii przeglądanych stron poprzez wyświetlanie personalizowanych reklam, a 36% – dokonania zakupu poprzez lepsze targetowanie, który nie był planowany.

Jak poinformowano, 65% respondentów planuje zwracać większą uwagę na sposób, w jaki konkretne firmy przechowują ich dane. Równocześnie 28% badanych jest gotowa przekazać dane umożliwiające ich identyfikację w zamian za personalizowane oferty. Z kolei 24% ankietowanych jest gotowych dokonać takiej wymiany w zamian za otrzymywanie dedykowanych rekomendacji produktów będącymi tańszymi lub zdrowszymi zamiennikami.

“Aż 20% badanych (wzrost o 3 pkt. proc. pomiędzy 2021 a 2024) deklaruje większą otwartość na przekazanie danych w zamian za otrzymywanie zindywidualizowanych reklam” – podkreślono.

W obliczu zaprezentowanych danych ważne jest podnoszenie kwalifikacji w zakresie cyberbezpieczeństwa. Jednym z najbliższych szkoleń nt. cyberhigieny jest to, organizowane przez redakcję miesięcznika “Przegląd Komunalny” 24 września br. W ramach spotkania zostanie omówione m.in. znaczenie dyrektywy NIS2 w kontekście cyberbezpieczeństwa jednostek samorządu terytorialnego i branży komunalnej. Szczegółowy zakres szkolenia online dostępny pod adresem: cyberbezpieczenstwo.abrys.pl.

Badanie zostało przeprowadzone od 29 marca do 10 kwietnia 2024 r., wzięło w nim udział 23 tys. 16 konsumentów z obu Ameryk, Europy, Azji, Afryki, Australii i Oceanii.

EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. W Polsce zatrudnia 4 tys. specjalistów pracujących w biurach w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2024