Jak wskazano w informacji poświęconej badaniu EY Future Consumer Index, 61% ankietowanych wyraża zaniepokojenie, że zgromadzone informacje w używanych przez nich aplikacjach mogą posłużyć do kradzieży tożsamości. “W przeciągu roku ten odsetek urósł aż o 6 punktów procentowych” – zwrócono uwagę.
Wyciek danych z przedsiębiorstwa i śledzenie aktywności
Respondenci obawiają się również wycieku danych z przedsiębiorstwa (59% – wzrost o 6 pkt. proc.), sprzedaży danych do “firmy trzeciej” (58% – wzrost o 5 pkt. proc.) czy ściągnięcia wirusa (58% – wzrost o 6 pkt. proc.) – zauważono.
Największy wzrost niepewności badanych (wzrost o 9 pkt. proc. do 52%) wiąże się jednak ze śledzeniem przez aplikację wszystkich aktywności. Ponadto 50% badanych podejrzewa firmy o szpiegowanie poprzez urządzenia aktywowane głosem, a 54% o nieautoryzowany monitoring informacji.
“Pomimo to wciąż 33% młodszych konsumentów i 30% starszych ściąga aplikacje, gdyż przechowywanie ich danych płatności i adresu dostawy ułatwia dokonywanie zakupów” – podkreślono.
Zagrożenie cyberatakiem
Ponadto 65% konsumentów jest “wysoce zaniepokojona”, że zbierane od nich pliki cookies mogą być niewłaściwie przechowywane, a w konsekwencji wykradzione. 62% boi się, że zebrane o nich dane mogą posłużyć jako element uwiarygadniający podczas cyberataku. Z kolei 49% obawia się ujawniania historii przeglądanych stron poprzez wyświetlanie personalizowanych reklam, a 36% – dokonania zakupu poprzez lepsze targetowanie, który nie był planowany.
Jak poinformowano, 65% respondentów planuje zwracać większą uwagę na sposób, w jaki konkretne firmy przechowują ich dane. Równocześnie 28% badanych jest gotowa przekazać dane umożliwiające ich identyfikację w zamian za personalizowane oferty. Z kolei 24% ankietowanych jest gotowych dokonać takiej wymiany w zamian za otrzymywanie dedykowanych rekomendacji produktów będącymi tańszymi lub zdrowszymi zamiennikami.
“Aż 20% badanych (wzrost o 3 pkt. proc. pomiędzy 2021 a 2024) deklaruje większą otwartość na przekazanie danych w zamian za otrzymywanie zindywidualizowanych reklam” – podkreślono.
W obliczu zaprezentowanych danych ważne jest podnoszenie kwalifikacji w zakresie cyberbezpieczeństwa. Jednym z najbliższych szkoleń nt. cyberhigieny jest to, organizowane przez redakcję miesięcznika “Przegląd Komunalny” 24 września br. W ramach spotkania zostanie omówione m.in. znaczenie dyrektywy NIS2 w kontekście cyberbezpieczeństwa jednostek samorządu terytorialnego i branży komunalnej. Szczegółowy zakres szkolenia online dostępny pod adresem: cyberbezpieczenstwo.abrys.pl.
Badanie zostało przeprowadzone od 29 marca do 10 kwietnia 2024 r., wzięło w nim udział 23 tys. 16 konsumentów z obu Ameryk, Europy, Azji, Afryki, Australii i Oceanii.
EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. W Polsce zatrudnia 4 tys. specjalistów pracujących w biurach w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu.
Komentarze (0)