Reklama


Miliard złotych na 65 nowych tramwajów dla Górnego Śląska

Miliard złotych na 65 nowych tramwajów dla Górnego Śląska
Bartłomiej Leśniewski
16.12.2024, o godz. 10:14
czas czytania: około 3 minut
0

Tramwaje Śląskie zaakceptowały oferty otrzymane w ponowionych przetargach na 65 nowych wozów. Spółka zamierza kupić 55 tramwajów 25-metrowych i 10 wagonów 13-metrowych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B Kubota [04.03-31.03.25]

Po unieważnieniu pod koniec sierpnia br. przez Tramwaje Śląskie dwóch prowadzonych od czerwca postępowań na zakup takich wozów, dofinansowany środkami Unii Europejskiej perspektywy finansowej 2021-27, spółka niemal natychmiast ogłosiła ponowione, bardzo podobne postępowania. Większe z nich podzieliła jedynie na części.

Dlaczego nowy przetarg

Jak wynika z informacji na platformie przetargowej TŚ, spółka zdecydowała się zaakceptować oferty tych samych jedynych wykonawców, którzy zgłosili się w ponowionych przetargach. Choć są one nieco tańsze, niż w pierwotnych postępowaniach, nadal znacznie przekraczają przygotowany budżet.

W większym postępowaniu, w części dot. 10 tramwajów 25-metrowych Pesa zaproponowała cenę 170,5 mln zł brutto przy budżecie 136,7 mln zł. W część dotyczącej 55 tramwajów, w tym 35 w zamówieniu podstawowym, Pesa zaproponowała cenę 935,1 mln zł brutto przy budżecie 760,5 mln zł (w tym w budżecie na zamówienie podstawowe 422,3 mln zł i na opcję 338,2 mln zł; łączny budżet na 65 tramwajów 897,2 mln zł jest identyczny, jak w pierwszym przetargu).

W mniejszym postępowaniu ponownie zgłosił się Modertrans, oferując za 10 tramwajów 13-metrowych cenę 96,8 mln zł brutto (w ponowionych postępowaniu TŚ nie podały dotąd budżetu).

W unieważnionym w sierpniu przetargu na tramwaje 25-metrowe Pesa oczekiwała ceny za całe zamówienie 65 pojazdów 1,137 mld zł (przy budżecie 897,2 mln zł), a w przetargu na 10 tramwajów 13 metrowych Modertrans proponował 101,7 mln zł brutto (przy zakładanym budżecie 64 mln zł).

Ponowione większe zamówienie podzielone jest na części wynikające z intencji współfinansowania zakupów. W pierwszej z nich zamawianych jest 10 pojazdów 25-metrowych jednokierunkowych – z terminem dostawy 16 miesięcy, pod kątem współfinansowania środkami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – KPO.

W drugiej części większego zamówienia zamawianych jest 20 wagonów 25-metrowych jednokierunkowych oraz 10 wagonów 25-metrowych dwukierunkowych. Tutaj termin wykonania zamówienia ustalono na 42 miesiące od daty podpisania umowy – przy założeniu współfinansowania środkami programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko – FENX.

W mniejszym przetargu spółka zamawia 10 fabrycznie tramwajów z terminem realizacji zamówienia 16 miesięcy – również ze względu na założenie współfinansowania środkami KPO.

30 linii w 12 miastach

W poprzedniej europejskiej perspektywie finansowej spółka kupiła przy wsparciu unijnym łącznie 55 nowych pojazdów – 45 dłuższych z Pesy i 10 krótszych z poznańskiego Modertransu.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce; spółka obsługuje blisko 30 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego, w tym niespełna 30 km w zajezdniach.

TŚ do niedawna należały do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a ponad 47 proc. udziałów miały Katowice. Po zmianach do Katowic należy 55,4 proc. udziałów spółki – stolicy regionu swoje akcje zdecydowały się przekazać poprzednie władze Zabrza. Pozostałe miasta przekazały udziały GZM, która ma ich łącznie 44,6 proc.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ad1a forum komunikacji [26.02-14.04.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 webinar KONTROLE SAMORZĄDY 2025 [20.03-28.04.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d OPAKOWANIA webinar EIR [03.03-30.03.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025