Jest to ogromne przedsięwzięcie, które pozwoli miastu na bezpieczne przyjęcie wody rzędu 3100 m3/sek. W roku 1997 wały i inne elementy systemu przeciwpowodziowego były przygotowane na 2400 m3/sek, a kulminacja fali powodziowej osiągnęła 3600 m3/sek.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu tak formułuje generalne wnioski z powodzi sprzed piętnastu lat, stanowiące zarazem uzasadnienie aktualnych działań: "Szczególny charakter aglomeracji wrocławskiej, jej rozległość i nasycenie infrastrukturą a także skupione wokół rzeki i licznych odgałęzień i kanałów zabytkowe dzielnice miasta ograniczają w sposób istotny możliwości zwiększenia przepustowości istniejącego systemu hydraulicznego. Dotyczy to zarówno rozbudowy koryt jak i podwyższania wałów. Uzyskanie wymaganego przepisami zabezpieczenia przed powodzią miasta Wrocławia staje się możliwe jedynie przez połączenie działań o zasięgu ponadregionalnym z działaniami modernizacyjnymi we Wrocławskim Węźle Wodnym. Podstawą w tym zakresie jest redukcja dopływu do Wrocławskiego Węzła Wodnego. Takie możliwości daje tylko znaczne zwiększenie retencji powodziowej w dorzeczu Górnej Odry np. poprzez budowę suchego zbiornika przeciwpowodziowego w Raciborzu. Dlatego "Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego" stanowi element składowy Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry (POPDO), jako jeden z jego komponentów realizowany przez Regionalny Zarząd."
Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego powiększy jego przepustowość do 3100 m3/sek, natomiast równoczesne stworzenie suchego zbiornika przeciwpowodziowego w Raciborzu zredukuje dopływ do WWW o 500 m3/sek.
Przebudowa Wrocławskiego Węzła Wodnego obejmie:
– Modernizację i udrożnienie Kanału Powodziowego wraz z międzywalem na odcinku od dolnego stanowiska jazu Bartoszowice do ujścia do Starej Odry
– Udrożnienie Starej Odry od dolnego stanowiska jazu Psie Pole do mostów kolejowych Poznańskich
– Przystosowanie Kanału Miejskiego do przepuszczania wód powodziowych
– Przebudowę koryta Odry na odcinku od mostów kolejowych Poznańskich do ujścia Widawy
– Przystosowanie stopnia Rędzin do przepuszczania wód powodziowych
– Modernizację bulwarów Odry Śródmiejskiej
– Przebudowę jazu Wrocław I
Ogromne przedsięwzięcie przebudowy Wrocławskiego Węzła Wodnego będzie kosztować jeden miliard i 411 milionów złotych. 703,72 mln zł, a więc połowę, pokryje się z budżetu państwa, 260,74 mln zł to wkład Banku Rozwoju Rady Europy, 81,94 mln zł doda Bank Światowy, a 364,94 mln zł Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (pieniądze z Unii Europejskiej). Wiceprezes zarządu NFOŚiGW Władysław Jan Majka oraz wojewoda dolnośląski Aleksander Marek Skorupa podpisali w czwartek 5 stycznia w siedzibie RZGW umowę o dofinansowaniu modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego.
źródło: wroclaw.pl
Komentarze (0)