Trzydziestą edycję wyścigu Shell Eco-marathon przeprowadzono na torze ulicznym w holenderskim Rotterdamie. W zawodach wystąpiło ponad 3 tys. studentów z niemal 200 drużyn reprezentujących 27 krajów. Ich zadaniem było zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie pojazdów najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwyciężyła drużyna, która pokona najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa.
Wśród pojazdów, które swoimi gabarytami oraz funkcjonalnością mają przypominać auta poruszające się po miejskich drogach, czyli kategorii "UrbanConcept" najlepsi okazali się uczniowie z francuskiego liceum Louis Delage. Na jednym litrze paliwa pokonali 468,85 km. Drugie miejsce zajął zespół Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów działającego przy Politechnice Warszawskiej. Swoim pojazdem o nazwie PAKS warszawscy studenci poprawili zeszłoroczny wynik z 334,2 do 376,46 kilometrów przejechanych na jednym litrze benzyny. Na trzecim miejscu uplasował się belgijski zespół z University Of Mons z wynikiem 189.08 km/1 litr.
Również w drugiej konkursowej kategorii "Prototype" wygrał zespół z Francji. Grupa z liceum Saint-Joseph La Joliverie, poprawiła swój zeszłoroczny wynik o 11 proc. – przejeżdżając 3 314.9 km na jednym litrze paliwa. W tej kategorii również Polacy poprawili swoje wyniki, w stosunku do uzyskanych w poprzedniej edycji konkursu. Zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej przejechał ponad 30 km więcej na 1 kWh (487 km w porównaniu do 454,5 z roku poprzedniego).
Zgodnie z założeniami konkursu, przez kilka dni (15-18 maja), zespoły podejmowały próby przebycia jak najdłuższej trasy na równowartości jednego litra paliwa. Własnoręcznie zaprojektowane i wykonane samochody wykonały stałą liczbę okrążeń wokół toru przy zadanej prędkości, a organizatorzy obliczyli efektywność energetyczną każdego z pojazdów. Nagrody przyznane zostały zespołom, które przebyły największy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny.
Shell Eco-marathon odbywa się co roku w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Komentarze (0)