Przemysł motoryzacyjny i sektor energetyczny wyrażają wspólne przekonanie, że pojazdy hybrydowe typu „plug-in” mogą stanowić skuteczny sposób na zmniejszenie zależności komunikacji samochodowej od węgla. W Szwecji produkcja energii elektrycznej odbywa się przy niskiej emisji dwutlenku węgla, a elektryczność stanowi potężną siłę napędową.
Pojazdy o napędzie elektrycznym nie będą wymagały intensywnej rozbudowy infrastruktury, ponieważ szwedzka sieć energetyczna ma wystarczające zdolności przesyłowe, a do ładowania hybryd plug-in służyć może zwykłe gniazdko elektryczne. Szwecja posiada także wystarczające moce produkcyjne, by sprostać zwiększonemu popytowi na energię elektryczną w krótkiej i dłuższej perspektywie. Jako przykład posłużyć może należąca do Vattenfall elektrownia wiatrowa Lillgrund, w której pracuje 48 turbin, zdolna dostarczyć energię elektryczną pokrywającą zapotrzebowanie 147 000 pojazdów przejeżdżających rocznie po 15 000 kilometrów i korzystających z elektryczności przez 75% całkowitego czasu eksploatacji.
"Wykorzystanie energii elektrycznej jako źródła energii w samochodach osobowych jest doskonałym przykładem efektywnego wykorzystania zasobów energetycznych. Jednocześnie poprawa wydajności energetycznej tam, gdzie paliwa kopalne zastępuje się energią wolną od dwutlenku węgla, stanowi wielkie wyzwanie w obszarze problematyki klimatycznej" – powiedział Lars G Josefsson.
Wstępnym krokiem inwestycji w pojazdy hybrydowe typu plug-in będzie projekt mający na celu zbudowanie, zademonstrowanie i ocenę pojazdów oraz różnych wariantów ich zasilania. Dzięki temu będzie można określić możliwości redukcji emisji, a także spodziewane koszty.
Rolą Vattenfall w tym projekcie jest opracowanie i przetestowanie infrastruktury energetycznej i różnych rozwiązań w zakresie ładowania pojazdu. Przyjęte rozwiązania powinny być przyjazne dla użytkownika i na tyle elastyczne, by zasilanie samochodu hybrydowego plug-in było łatwiejsze niż tankowanie na stacji paliw.
Partnerami w realizacji projektu są Vattenfall, Saab Automobile, Volvo Cars i ETC AB. Projekt otrzyma dofinansowanie ze środków Szwedzkiej Agencji Energetycznej.
Komentarze (0)