Reklama

ad1a GreenPlaner [12.11-21.11.24]

Nie kupuj auta, wypożycz od miasta

Nie kupuj auta, wypożycz od miasta
mm
26.03.2015, o godz. 10:33
czas czytania: około 3 minut
1

Wspólny samochód zamiast prywatnego? Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie chce, by już w przyszłym roku w stolicy działał miejski system oparty na idei carsharingu czyli systemu współużytkowania samochodów, który ma być alternatywą dla posiadaczy samochodów prywatnych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

“Coraz więcej aut degradujących miejską przestrzeń, uliczne korki, hałas, zanieczyszczone powietrze, wieczne problemy z parkowaniem – to codzienny obraz życia wielkiej metropolii jaką jest Warszawa. Jak temu zaradzić? Odpowiedź wydaje się oczywista: sprawna komunikacja zbiorowa, wygodny system transportu rowerowego oraz parkingi przesiadkowe P+R. A jeśli ktoś jednak okazjonalnie musi skorzystać z samochodu? Rozwiązaniem jest system carsharing” – przekonuje warszawski ZTM.

Czym jest carsharing? To system współdzielonego użytkowania samochodów, organizowany przez operatora lub kilku operatorów. System ten uzupełnia istniejącą sieć transportu publicznego, pozwala okazjonalnie korzystać z samochodu w przypadku, kiedy transport publiczny albo rower nie wystarczają – bo np. trzeba pojechać po duże zakupy albo przewieźć większy mebel.

– Zagraniczne przykłady wskazują, że działający system carsharing ułatwia podjęcie decyzji o rezygnacji z posiadania własnego auta – 1 samochód współdzielony jest w stanie zastąpić od 4 nawet do 10 samochodów prywatnych. Dlatego carsharing doskonale wpisuje się w strategię zrównoważonej mobilności – promuje efektywne wykorzystanie aut przez wielu użytkowników – tłumaczy Tamás Dombi z ZTM.

Dlaczego miasto chce promować używanie samochodów zamiast ich posiadania? – W centrum Warszawy, gdzie jest bardzo dobrze rozwinięta komunikacja a dostęp do obiektów użyteczności publicznej czy usług jest bardzo łatwy, trudno racjonalnie uzasadnić potrzebę posiadania własnego samochodu. Wielu mieszkańców Warszawy posiada go jednak, ale korzysta tylko okazjonalnie, kilka razy w miesiącu, nie kalkulując w ogóle wydatków, które przy tym ponosi. Dlatego ważne jest uświadomienie łącznych kosztów posiadania auta – nie tylko paliwa, ale także zakupu i utraty wartości pojazdu, ubezpieczenia, napraw i serwisu czy opłat poniesionych na parkowanie lub garaż. Tymczasem w carsharingu użytkownik płaci wyłącznie za rzeczywisty czas użytkowania samochodu. Opłata za korzystanie z usługi zawiera wszystkie koszty – pokazując ile realnie kosztuje używanie auta – tłumaczą pracownicy ZTM.

– Samochody carsharing będą miały wiele zalet w stosunku do prywatnych aut. Użytkownicy systemu nie będą musieli martwić się o serwis, wymianę opon, parkowanie  w strefie płatnego parkowania, będą mogli korzystać ze specjalnie wydzielonych miejsc parkingowych, wjeżdżać na ulice z ograniczonym ruchem oraz poruszać się buspasami – zapowiada Tamás Dombi.

ZTM chce, by początkowo do dyspozycji użytkowników systemu było ok. 500 samochodów niskoemisyjnych, fabrycznie nowych, produkowanych w oparciu o najnowsze normy emisji spalin. W kolejnych etapach mogłyby zostać wprowadzane także samochody elektryczne. Żeby system mógł zacząć funkcjonować w Warszawie, potrzebna jest decyzja Rady m. st. Warszawy powierzająca to zadanie ZTM. Następnym krokiem będzie ogłoszenie postępowania koncesyjnego na pierwszego operatora systemu. Po wyborze operatora, system mógłby ruszyć w 2016 roku.

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


Tomek Jakubiec

Komentarz #48 dodany 2015-06-01 01:04:36

No chyba was poj***ło

Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024